Två kameror övervakar föraren i nya Volvo EX90 – stoppar rattsurf

Volvos nya elektriska SUV ska heta EX90 och får två kameror som övervakar föraren i realtid. Den får också ett nytt Lidarsystem med radar. Det ska göra Volvo EX90 till den säkraste Volvon någonsin.
– Avkänningssystemet det möjligt att identifiera om förarens förmåga är nedsatt, kanske på grund av dåsighet, distraktion eller till och med berusning, säger Emma Tivesten
på Volvo Cars Safety Center.

Volvo avslöjar nu nya detaljer om sin kommande elbil som avtäcks den 9 november. Tidigare sade Volvo att bilen skulle få ett personnamn, men nu har man övergett Embla och bekräftar att bilen får heta EX90

En av de största nyheterna är en kamera i kupén som håller koll på föraren och varnar om föraren blir trött eller distraheras av mobilen. 

– Vi vill alla gärna tro att vi är bra bilförare, men vi vet också att även den bäste kan göra misstag. Människor kan distraheras, vara stressade, känna sig dåsiga eller vara i något annat tillstånd som påverkar körningen. Och när människor inte är på topp kan de behöva få hjälp, uppger Volvo Cars.

Volvo introducerar ett kamerasystem som ska förstå föraren som standard i nya EX90, som avtäcks den 9 november 2022.  Kupéavkänningssystemet ska kunna förstå när föraren är i ett tillstånd som inte är optimalt för att köra då kan bilen vidta åtgärder för att undvika olyckor. Troligen blir det därmed mer eller mindre omöjligt att rattsurfa i en Volvo. Den kan till och med känna av om du tänker för mycket på något annat än bilkörning.

Bilen får också ett Lidarsystem med radar som ska minska olyckorna kraftigt.  
– Med Lidar, som drivs av ett core computing-system och mjukvara, ser Volvo Cars antalet allvarliga olyckor minska med upp till 20 procent.

Bilen får totalt åtta kameror, fem radarenheter, 16 ultraljudssensorer och Lidar-sensor. Systemet kommer att debutera i EX90.

– Vår forskning visar att genom att bara observera vart föraren tittar och hur ofta och hur länge hans eller hennes ögon är stängda kan vi säga mycket om förarens tillstånd. Genom att basera sina beräkningar på våra forskningsresultat gör avkänningssystemet det möjligt att identifiera om förarens förmåga är nedsatt, kanske på grund av dåsighet, distraktion eller till och med berusning, och erbjuda förarassistans på det sätt som är bäst lämpat för situationen., säger Emma Tivesten, Senior Technical Expert på Volvo Cars Safety Center.

Med hjälp av två kameror som fångar upp tidiga signaler om att föraren inte är i toppform, följer systemet förarens blick för att identifiera mönster. Genom att mäta hur stor del av tiden som föraren har blicken riktad mot vägen, med hänsyn tagen till naturliga variationer, förstår systemet när förarens ögon och kanske därför tankar är fokuserade på något annat än på körningen.

Om föraren tittar för lite på vägen kommer bilen att gripa in, till exempel när du rattsurfar. Systemet kan märka om föraren är alkoholpåverkad eller påverkad av andra droger. 
Bilen får en ny innovativ ratt. Med hjälp av kapacitiv teknologi känner ratten av om föraren släpper taget och övervakar på sätt regelbundenheten hos rattrörelserna.

Dessutom känns systemet av förarens blickmönster i realtid och ska kunna vidta lämpliga åtgärder för att hjälpa föraren vid behov. Hjälpen kan börja med en enkel varningssignal som ökar i volym i takt med att situationen förvärras. Om föraren inte reagerar på de allt tydligare varningarna, kan bilen till och med stanna säkert vid vägkanten och varna andra trafikanter genom att slå på varningsblinkersen.

– Vi har gjort stora framsteg när det gäller yttre avkänning de senaste decennierna tack vare vårt engagerade arbete med krockförebyggande system. Kupéavkänning är en av de kommande frontlinjerna på säkerhetsområdet för oss. Vi kommer att fortsätta att lära oss, utveckla och integrera nya funktioner steg för steg för att öka säkerheten i takt med att vår kunskap ökar och mognar, säger Thomas Broberg, tillförordnad chef för Volvo Cars Safety Centre. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester