Två företag vill köpa Nevs Emily GT: ”Chansen är 60-40”

Hoppet lever för den svenska elbilen Nevs Emily GT. Ett tvåsiffrigt antal intressenter har hört av sig – nu slåss två om att köpa projektet. 
– Ja, de som är intresserade inser att det vore fantastiskt om bilen byggs i Trollhättan, säger Nevs vd Nina Selander till Auto Motor Sport

Elbilen Nevs Emily GT slog ner som en bomb när den avslöjades för ett par månader sedan. I största hemlighet hade gamla Saabingenjörer på Nevs i Trollhättan utvecklat den elbil som i stort sett är klar för tillverkning. Och på många sätt har Nevs Emily GT egenskaper som gör att den slår elbilar från Tesla och Porsche. 

De unika hjulmotorerna gör att bilen blir rymligare än traditionella elbilar med drivaxlar från elmotorn som sitter i mitten på axeln. Att sätta motorn direkt på hjulet ger dessutom unika möjligheter till torque vectoring, som kan ge helt unika köregenskaper. Dessutom har bilen plats för ett batteri på 170 kWh som ger en räckvidd på över 100 mil. 

Efter att Nevs lagts i malpåse har det sett mörkt ut för elbilen, trots den innovativa tekniken, läckra designen och  fantastiska egenskaperna. Men efter att projektet blev offentligt har hoppet tänds. Totalt har 15 olika intressenter har hört av sig till Nevs efter medieuppmärksamheten runt bilen. Nu görs seriösa förhandlingar med två parter om att bilen ska bli verklighet. Och kanske kan den tillverkas i den gamla Saabfabriken i Trollhättan. Nu berättar Nina Selander, vd för Nevs, om det senaste läget för Carup:

– Ja, det är riktigt roligt att vi fått så stor uppmärksamhet som i sin tur bidragit till seriösa intressenter. Vi har hittills kontaktats av ett 15-tal och nu ”trattat ner” det till ett par/fåtal intressenter. Alla är bra och seriösa med olika bakgrund med mer eller mindre direkt koppling till bilindustrin sedan tidigare samt både svenska och utländska, säger Nina Selander.

– Vad gäller tidplan, så har jag lärt mig att alltid vara försiktig – allt kan hända och det är mer komplext att sälja ett bilprojekt än en fastighet så vi räknar med att det tar lite tid. Just nu är vi i fasen där vi ska nå fram till ett tillräckligt tydligt Letter of Intent utifrån de ramar NEVS angivit och med det intressenterna givetvis berört som viktiga delar. Därefter startar vi en due diligance i syfte att nå ett avtal.

Chansen finns att bilen kommer att tillverkas i den gamla Saab-fabriken i Stallbacka i Trollhättan.
– I alla spår har vi givetvis nämnt att Stallbackas fabrik finns att tillgå, men vi är fortfarande för tidigt i processen för att kunna spekulera i chanserna till att produktionen förläggs i Trollhättan. Chanserna för att Emily blir sålt har däremot ökat betydligt och det i sig är fantastiskt! Målet var ju att få projektet att leva vidare och nå allmän väg. Genom att göra bilen publik tog vi ett avgörande kliv för att förverkliga den drömmen, säger Nina Selander till Carup.

En majoritet av ägandet i Saabfabriken håller på att säljas till Stenhaga Invest och bilentusiasten Svante Andersson. Enligt Auto Motor Sport kommer man att behålla pressverktygen i fabriken för att kunna möjliggöra en tillverkning i Trollhättan igen. Mycket återstår – men hoppet lever i alla fall.