Nytt hot mot billigare elbilar. Priserna på batterier skenar i Kina efter flera års nedgång.
– För konsumenterna innebär detta att priset på elbilar också kan bli högre under 2026, uppger Carnewschina.
Under en lång rad av år har priserna på litiumjonbatterier fallit brant. Från att ha kostat 827 dollar per kilowattimme år 2013 hade de tidigare i år fallit till 108 dollar per kilowattimme på packnivå med cellerna inräknade, enligt Bloomberg NEF. Utvecklingen har gett bilköparna allt billigare elbilar. Men nu ser den gynnsamma utvecklingen ut att vara bruten.
Flera stora kinesiska batteritillverkare har gått ut med att de ska höja priserna på batterier, uppger Carnewschina. Orsaken är att råvarorna ökat i pris och att hög efterfrågan driver på priserna. Enligt Carnewschina kan utvecklingen leda till att biltillverkare måste höja priserna på elbilar och laddhybrider nästa år.

Den stora katodtillverkaren Hunan Yuneng New Energy som levererar till batterigiganter som CATL och BYD har gått ut med att litiumjärnfosfatprodukter ska höjas med 425 dollar per ton från första januari. Batteritillverkaren Deija Energy höjer priset på batteriprodukter med 15 procent från i morgon.
Även priset på litiumhexafluorofosfat som är en viktig ingrediens till litiumjonbatterier skenar. Det har på bara två månader stigit från 7800 dollar per ton till 17 000 dollar. Även litiumkoboltoxid har gått upp med över 150 procent.
I Kina är det inte bara elbilar som konkurrerar om batterierna. Batterilagring till kraftstationer blir allt viktigare. Men de skenande priserna kommer att pressa biltillverkarna som redan har små eller obefintliga vinster på elbilar. De flesta europeiska biltillverkare förlitar sig på kinesiska batterier som nu riskerar att öka i pris. Volvo Cars använder till exempel batterier från CATL i sina elbilar.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















