Toyotas ingenjörer tog isär Tesla Model Y: ”Ett konstverk”

Nu avslöjar Toyota hur de arbetar för att komma ikapp Tesla på elbilar. Toyotas ingenjörer har fått arbeta med att skruva isär Tesla Model Y, del för del. 
– Att ta bort karossen från Model Y, det är verkligen ett konstverk. Det är otroligt, berättar en Toyotachef för Autonews. 

Världens största biltillverkare Toyota är helt frånsprungna när det gäller elbilar. Toyota har en marknadsandel på 3,3 promille och sålde bara 24 466 av världens 7,2 miljoner nya elbilar förra året. 

Nu lovar ledningen att det ska bli ändring och flera åtgärder har vidtagits den senaste tiden. Motvilligt har Toyota börjat beundra Tesla, vilket smärtar hos ett företag som uppfann hybridbilar för 25 år sedan. 

Toyota ingenjörer blev djupt imponerade av Tesla Model Y och fann att bilen var helt omkonstruerad under skalet.

En del i arbetat har varit att låta ingenjörer på Toyota genomföra rivningsstudier av Tesla Model Y, uppger Autonews. Ingenjörerna har fått ta isär Teslas mest sålda modell, del för del för att lära sig hur världens bäst säljande elbil är byggd och konstruerad. Det har varit ett uppvaknande för den sovande biljätten och ingenjörerna blev mycket imponerade. 

De upptäckte att Model Y såg likadan ut på utsidan som när bilen kom, men att den var helt omarbetad under skalet. Fram- och bakdel är nu gjutna i en gigapress och på de senaste bilarna används batteriet som en strukturellt bärande del. Toyota uppskattar att 100-tals små delar sparas in vid monteringen.
– Det är en helt annan tillverkningsfilosofi. Vi behöver en ny plattform designad som en helt ny elbil, säger en Toyota-ingenjör till Autonews.

En annan upptäckt var att Tesla använder tunnare kylslangar än andra biltillverkare. Legacy auto använder traditionella 3,5 mm slangar, medan Tesla har 1,5 mm slangar, som är fullt tillräckliga för en elbil där kylvätskan inte blir så varm. De upptäckte också att Tesla gömmer många komponenter som växelriktare under baksätet och därför kan ha en större frunk.

Toyota arbetar nu hårt för att inte bli frånsprungna, vi på Carup har beskrivit det som att Toyota riskerar att bli bilarnas Nokia. Men den kommande elbilsoffensiven ligger forfarande tre år bort, år 2026 ska den nya plattformen vara klar. En ny ledningsgrupp direkt under vd Koji Sato uppges arbeta på den nya plattformen. 

– För att leverera attraktiva elbilar till fler kunder måste vi strömlinjeforma bilens struktur, och med ett elbilen först-tänk, måste vi drastiskt förändra vårt sätt att göra affärer, säger Koji Sato. 

Uppdraget med att ta fram den nya plattformen har gått till en veteran inom bolaget. Shigeki Terashi, 68, beskrivs som en ingenjörslegendar som nu ska ta fram Toyota NEV ”Next-generation EV”. Tills vidare får Toyota köra vidare på E-TNGA-plattformen som beskrivs som kraftigt föråldrad i jämförelse med Tesla. 

68-årige Shigeki Terashi leder Toytotas Task Force som ska hjälpa biljätten komma ifatt Tesla.