Toyota ska nu öka takten på omställningen till elbilar – men fortsätter att satsa på elhybrider och vätgas. De lovar att släppa elbilar med dubbelt så lång räckvidd som idag.
– Den här nya generationen elbilar kommer att fördubbla körräckvidden genom att använda batterier med mycket högre effektivitet, samtidigt som den erbjuder design och körprestanda att så att hjärtan rasar, säger vice vd:n Hiroki ”Bulldozer” Nakajima på en presskonferens.
Toyota är idag världens största biltillverkare med 10,5 miljoner sålda bilar förra året, endast 25 000 bilar var elbilar, vilket innebär att 2,3 promille av produktionen var helt elektrisk. Toyota har fått kritik både av aktieanalytiker och miljöorganisationer för detta och vi på Carup har skrivit att den kan bli bilarnas Nokia.
Nu har nye vd:n Koji Sato presenterat sin nya strategi på en presskonferens och han lovar nu att Toyota ska satsa mer på elbilar Fram till 2026 ska det komma tio nya elbilar och målet är att producera 1,5 miljoner elbilar, knappt 15 procent av produktionen. Men Toyota kommer satsa minst lika hårt på hybrider och vätgasbilar.
– Vi kommer att stärka försäljningen av hybridelfordon och öka antalet plug-in-hybrid elfordonsalternativ. Vi kommer att utöka vårt sortiment av batteridrivna elfordon, eller BEV, som representerar ett viktigt alternativ, under de kommande åren, säger nye vd:n Koji Sato.
Toyota säger att deras mål är att minska CO2 -utsläppen utan att lämna någon bakom sig, även på tillväxtmarknader.
–Genom detta allsidiga tillvägagångssätt strävar vi efter att minska de genomsnittliga koldioxidutsläppen för fordon vi säljer över hela världen med 33 % till 2030 och med mer än 50 % till 2035 jämfört med 2019. Vi kommer att fortsätta att främja minskat utsläpp av koldioxid globalt och stadigt mot 2050, säger Koji Sato.
Vice vd Hiroki Nakajima kommer att ansvara för utvecklingen av elbilar. Under presskonferensen berättade han själv att han fått smeknamnet Bulldozer för sitt sätt att utföra arbetet. Han chockade många genom att säga att Toyotas elbilar ska få dubbelt så lång räckvidd som idag.
– Låt oss börja med elektrifiering. Jag vill börja med att säga att vi förblir fast engagerade i vår flervägsstrategi. Vi kommer att fortsätta att skräddarsy elektrifieringen efter kundernas och enskilda regioners behov genom att dra nytta av styrkorna och egenskaperna hos varje fordonstyp, berättade ”Bulldozer”.
Målet att sälja 1,5 miljoner elbilar 2026 ska uppnås genom tio nya modeller. Men enligt Hiroki Nakajima ska Toyota släppa elbilar som är helt olika dagens och som kommer få dagens elbilar att verka föråldrade.
– Den här nya generationen BEV-bilar kommer att fördubbla körräckvidden genom att använda batterier med mycket högre effektivitet, samtidigt som den erbjuder design och körprestanda att så att hjärtan rasar, säger Hiroki Nakajima på presskonferensen.
Toyota har tidigare sagt att de börjat titta på Tesla och ingenjörer har berättat att de tyckte Model Y var ett konstverk när de rev ner bilens kaross. Nu lovar Toyota, som tidigare var världsledande på processer, att förändra sin tillverkning.
– Med utgångspunkt i styrkorna i vårt Toyota Production System kommer vi att ändra vårt sätt att arbeta för att halvera antalet processer. Detta kommer att innebära en övergång till mer effektiva linjer, inklusive autonoma inspektioner och obemannade transporter som drivs av uppkopplad teknik. Vi kommer att helt förändra landskapet i våra produktionsanläggningar, säger Hiroki Nakajima.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter