Toyota slår ihop sina fyror – till ny V8-motor

Toyota slår ihop sina nya fyror och tar fram en super-V8. En twin-turbo som debuterar 2026.
– Finns flera varianter vid behov, säger Takashi Uehara, drivlinechef på Lexus och Toyota
.

Toyota utvecklar en helt unik bensin-elektrisk V8-hybrid, som kommer att debutera i 2026 års Toyota GR GT. Motorn är dubbelturboladdad och bygger på Toyotas modulära motorfamilj, vilket innebär att den använder samma grundprinciper som 1,5- och 2,0-liters turboladdade fyrcylindermotorer som syns i Yaris GR Concept och nästa Corolla. Tack vare denna design kan Toyota skapa en kraftfull V8 genom att i praktiken ”slå ihop två fyrcylindrar”, vilket ger både hög effekt och modern effektivitet.

Toyota GR GT ska avtäckas i december. Den andra på tur verkar bli Lexus LFR, efterträdaren till den ikoniska LFA med V10. Takashi Uehara, drivlinechef på Lexus och Toyota, fick frågan om även Lexus-kunder kan förvänta sig en version av V8-motorn i framtida modeller, då svarade han:
– Det kan ni förvänta er – ser ni den nya sportbilen från Lexus? Det är den, sade Uehara med hänvisning till Sport Concept, rapporterar Car Expert.

Lexus Sport Concept. Bild: Lexus
Toyota GR GT3 konceptbil. Bild: Toyota

Uehara förklarade att V8:an är ”i stora drag” besläktad med turbofyra­n i Yaris GR Concept, och kommer vara dubbelturboladdad. Han berättade också att Toyota planerar flera varianter av samma V8-motor beroende på bilens syfte och prestandabehov:
– Vi har flera nivåer inom motorprogrammet. Till exempel har vi inte bara en sportversion av 1,5-litersmotorn … så för båda motorstorlekarna finns flera varianter vid behov. Så kanske kan vi ha en V8 med en mjukare karaktär, eller en mer kraftfull och robust version, fortsatte Uehara.

Detta innebär nästan säkert att två versioner av den nya V8:an, en för Lexus och en för Toyota, är på väg. Uehara förklarade att motorns styrka handlar om att hitta den bästa kombinationen av prestanda och förbränningsdesign.
– För att uppnå maximal effekt måste vi designa för högt maxvarvtal, och då måste vi ta hänsyn till förbränningskammarens utformning. Därför valde vi V8, avslutade han.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt