Toyota erkänner dieselfusk – stoppar bilar i Sverige

Toyota skakas av en härva av dieselfusk på nya bilar. Flera modeller har haft fuskmjukvara när de genomgått certifiering. I Sverige stoppas nya bilar av modellerna Toyota Hilux och Toyota Land Cruiser.  

Nyligen avslöjades det att Toyotas dotterbolag Daihatsu fuskat i krocktester ända sedan 1989. Förutom egna modeller berör fusket bilar från både Toyota och Mazda. Nu skakas världens största biltillverkare av en ny skandal. Under måndagen gick koncernchefen Koji Sato ut och erkände att Toyota satt in fuskmjukvara i nya dieselmotorer när de testats. . 

Motorerna har tillverkats hos Toyota Industries och levererats till Toyotas bilar. Vid en presskonferens bugade sig vd:n Koji Sato djupt och bad om ursäkt för fusket. Motorerna ska ha fått speciell mjukvara i ECU:n vid certifiering för att visa att motorerna uppfyller olika standarder när de inte gör det. 
– Vi kommer att göra vårt yttersta för att återuppta produktionen så snart som möjligt. Ledningen kunde inte helt förstå och hålla reda på detaljerna om vad som hände på golvet, säger vd Koji Sato.

Toyota Hilux och Land Cruiser med 2,8-liters dieselmotor leveransstoppas i Sverige. Enligt Toyota i Sverige ska motorerna dock klara de utlovade utsläppsvärdena. Stoppet ska homologeringen om att testerna ska göras om med korrekt mjukvara.

Leveranser av flera Toyota-modeller har stoppats med omedelbar verkan. Det ska bland annat handla om  motortypen 1GD, 2,8 liters diesel, som används i Toyota Hilux och Toyota Land Cruiser på den svenska marknaden. Varje månad ska 36 000 motorer som testats med fuskmjukvara ha tillverkats för olika bilmodeller som säljs runt om i världen.  

Tillverkning och leveranser av flera Toyota- och Lexus-modeller har nu stoppats. I Sverige är det Toyota Hilux och Toyota Land Cruise med 2,8-liters dieselmotor som berörs. Toyota i Sverige uppger att avvikelserna berör en utjämning av effekt- och vridmomentkurvor. Utsläppsvärdena ska inte påverkas, enligt Toyota i Sverige. Fusket ska ha handlat om att bilarna hade annan programvara när testerna gjordes. Toyota i Sverige uppger för Carup att testerna måste göras om för att ”berörda myndigheter måste bekräfta att värdena som anges i homologeringsdokumentationen stämmer överens med verkliga värden”.

– Viktigt att poängtera är att dessa avvikelser varken påverkar utsläppsvärden, säkerhet eller körbarhet hos berörda fordon. Avvikelserna har inte resulterat i några variationer i hästkrafter, vridmoment eller andra drivlinerelaterade värden jämfört med homologeringsinformationen som visas på fordonets CoC-dokument (Certificates of Conformity), uppger svenske informationschefen Christian Hallin. 
LÄS MER: