I 43 år har bilen stått undangömd i ett garage – räntan går inte att klaga på. När BMW:n körts ur gömman var den värd 22 miljoner kronor.
– Den nya ägaren har valet att försiktigt renovera eller helt återställa denna nyligen upptäckta pärla, säger Eric Minoff, på Bonhams.
Tänk dig att du köper en bil 1979 för kanske 50 000 kronor, du ställer in den i ett garage och gör inte så mycket annat än att starta den ibland. När dina barn 2022 bestämmer du dig för att sälja bilen är den värd 22 miljoner. Precis det har hänt en familj i Philadelphia där ett av familjens barn nu ska sälja pappas BMW 507 på auktion.
BMW 507 klassas av många som världens vackraste bil, och det här exemplaret har verkligen sett världen. Bilen tillverkades i Tyskland 1957 och levererades sedan till Caracas i Venezuela. Den första köparen utrustade bilen med hardtopen och speciella fälgar med centrumbult. 1975 lackeras bilen om i en blå Pontiac-lack. I slutet av 1970-talet åker BMW:n vidare till Montreal i Kanada där nuvarande ägarens far köper bilen 1979. Kanske visste han vilken unik bil han köpt, för han hade flera BMW 507. Då var priset lågt på BMW 507, trots att bara 252 exemplar tillverkats.
– Den kördes rakt in i ett blygsamt garage i Philadelphia och har samlat damm under de senaste 43 åren, uppger Robb Report som var först att uppmärksamma BMW:n. Någon gång biland startades bilen upp, men under alla år fick den bo i garaget.
Bilköpet och garageförvaringen var minst sagt ett lyckat drag. Den ursprunglige ägarens barn säljer bilen på Bonhams Audrain Concours-auktion i september. Den tros gå för mellan 18 och 22 miljoner kronor.
– Denna skatt av ett garagefynd, som har hållits bort i mer än 40 år, erbjuder en spektakulär möjlighet för den seriösa samlaren – och den erbjuds utan förbehåll, säger Eric Minoff på Bonhams.
Idag är BMW 507 en av världens dyraste samlarbilar, men länge gick det köpa modellen billigt. Modellen floppade totalt när den lanserades och höll på att sänka hela BMW. BMW 507 hade världspremiär sommaren 1955 på Waldorf-Astoria hotell i New York och visades någon månad senare på bilmässan i Frankfurt. Redan då kallades den världens vackraste bil och var BMW:s svar på Mercedes succémodell med måsvingar, 300 SL. Hjärnan bakom de två bilarna var densamma: lyxbilsimportören Max Hoffman. Samme man som även hittade på Porsche 356 Speedster.
BMW:s designer Albrecht von Goertz ritade den vackra modellen speciellt för rika amerikanska köpare. Tanken var att BMW:n skulle vara lite överkomligare än Mercedes 300 SL, men med ännu vackrare linjer för den som vilade ögonen på bilen.
Resultatet blev en bedårande liten roadster byggd i handknackad aluminium, ett måste för att kunna forma plåten på det sättet att designen var möjlig. Bilen byggde på samma teknik som barockängeln 503, men hade en förkortad bottenplatta. Dessutom satt en V8-motor på 3,2 liter under huven med den för tiden imponerande effekten 150 hk.
Så långt hade allt gått som det skulle och köparna borde stå på kö. Tanken var att bygga 5500 bilar per år och sälja dem för 5000 dollar styck i USA. Men BMW hade räknat helt fel och kunde inte alls leva upp till Max Hoffmans plan. Den handbyggda bilen i handknackad aluminium var så dyr att bygga att priset blev mer än dubbelt så högt, 10 500 dollar. Trots bilens sköna linjer var det ingen som ville köpa en BMW till det priset. Det blev totalt bara 252 exemplar av bilen. Modellen orsakade enorma förluster för BMW som höll på att gå under.
Några celebra köpare gillade i alla fall bilen. Elvis Presley köpte ett exemplar när han gjorde militärtjänst i Västtyskland, en bil Carup nyligen har uppmärksammat. Fred Astaire och Alain Delon säkrade också varsitt exemplar. Och F1-legendaren Bernie Ecclestone är sannolikt den ende nu levande person som köpt en fabriksny BMW 507.
I dag är modellen som först gjorde fiasko i stället den dyraste BMW-modell som går att hitta. Många tycker att det är den snyggaste modell som BMW någonsin har tillverkat. I Sverige finns i dag två exemplar av BMW 507, båda i Skåne. Kanske står de i lador eller garage och väntar på att bli återupptäckta?
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter