Elvis BMW hittad efter 49 år – ägaren var helt ovetande

Under fyra decennier hade Jack Castor Elvis Presleys BMW 507 ståendes i en lada hemma på gården. Utan att veta vilken unik bil han ägde. Av en slump läste han en tidningsartikel om jakten på den försvunna rariteten. Till slut kunde en fantastisk historia rullas upp som slutar med ”Return to sender”.

Tänk att äga en av världens mest eftersökta bilar, ägd av Elvis Presley, utan att ha veta om det. Men låt oss ta denna fantastiska bilhistoria från början. BMW 507 hade världspremiär sommaren 1955 på Waldorf-Astoria hotell  i New York och visades någon månad senare på bilmässan i Frankfurt. Redan då kallades den världens vackraste bil och var BMW:s svar på Mercedes succémodell med måsvingar, 300 SL. Hjärnan bakom de två bilarna var densamma: lyxbilsimportören Max Hoffman. Samme man som även hittade på Porsche 356 Speedster.

BMW 507 var en bedårande liten roadster byggd i handknackad aluminium. Under den långa motorhuven satt V8-motor på 3,2 liter med den för tiden imponerande effekten 150 hk. 

Elvis Presley köpte en BMW 507 i Västtyskland år 1958. När bilen följt med honom hem till USA försvann den efter några år.

Tanken var att bygga 5500 bilar per år och sälja dem för 5000 dollar styck i USA. Men BMW hade räknat helt fel och kunde inte alls leva upp till Max Hoffmans plan. Den handbyggda bilen i handknackad aluminium var så dyr att tillverka att priset blev mer än dubbelt så högt, 10 500 dollar. Trots bilens sköna linjer var det nästan ingen som ville köpa en BMW till det höga priset. Det blev totalt bara 252 exemplar av BMW 507. Modellen orsakade enorma förluster för BMW som höll på att gå under. 

Det fanns dock en ung man som föll för modellen, och dessutom hade råd. Elvis Aaron Presley var redan världsstjärna och mycket förmögen när han gjorde militärtjänst på den amerikanske basen Ray Barracks i Friedberg med start i oktober 1958. Elvis hade råd att hyra ett lyxigt hus i Bad Nauheim ett par mil från basen. 

BMW:n var i ett minst sagt bedagat skick när den återfanns i Jack Castors lada.

Eftersom han behövde en bil vände sig Elvis Presley till en BMW-handlare i Franfurt och blev omedelbart förälskad i en vit begagnad BMW 507. Han köpte bilen och körde den varje dag i 18 månader i Europa. Ganska snart lackerade Elvis om bilen, för att få kvinnor att sluta skriva med läppstift på lacken valde han en knallröd Porsche-färg. När Elvis avslutade sin militärtjänst i Västtyskland den 2 mars 1960 fick bilen följa med hem. Ungefär samtidigt som han släppte hits som ‘Are You Lonesome Tonight’ och ‘It’s Now or Never’ bytte Elvis bort bilen mot en Cadillac-limousine för 100 000 dollar. 

Så här såg bilen ut när en journalist fann den i Jack

Bilhandlaren annonserade ut bilen som ”Elvis Car” och sålde den väldigt snabbt för 3500 kronor till radiodiscjockeyn Tommy Charles. Han tyckte att BMW:s V8 på 3,2 liter var alldeles för klen och bytte ut den mot en V8 från Chevrolet, även växellådan och bakaxeln byttes mot grövre amerikanskt smide. På den tiden var det ingen som anade att bilen skulle bli värd 10-tals miljoner kronor. Tommy Charles tröttnade på bilen och sålde den 1963, och den passerade flera nya ägare och till slut hade alla glömt att det var Elvis Presleys gamla BMW. 

1968 köptes bilen av flygingenjören Jack Castor, som inte hade en aning om att Elvis Presley ägt bilen han just köpt. Castor körde bilen varje dag fram till 1974, då han ställde in den i en lada hemma på gården där han hade sin samling av bilar och motorcyklar i väntan på renovering. 

Chassinumret var det rätta när bilen hittades, men det räckte inte för att bevisa att det var Elvis bil.

Castor samlade delar för att renovera BMW:n och började så småningom undersöka dess bakgrund. Han hörde rykten om att den utannonserats som ”Elvis Car” 1960, men det var allt han visste. En dag 2009 satt han och läste ett exemplar av tidningen Bimmer och läste en artikel om Elvis Presleys försvunna BMW 507.  Han insåg att det mycket väl kunde vara hans bil och kontaktade journalisten Jackie Jouret som skrivit artikeln. En tid senare besökta hon honom på gården, där hon fann en röd och mycket risig BMW 507 i ladan. 
– Jack hade bundit fast motorhuven med rep. Det tog lite tid innan vi faktiskt fick upp motorrummet och identifierade det stämplade chassinumret: 70079, den heliga gralen bland BMW-nummer, har hon berättat. 

Men bevisen räckte i inte för att slå fast vilken bil det var. För att bekräfta att det verkligen var Elvis BMW så kontaktade hon BMW Group Classic. BMW lyckades spåra upp uppgifterna om bilen Elvis köpte köpte i Västtyskland 1958.

Motorhuven var fastbunden med rep när bilen hittades.

Chassinumret 70079 visade att bilen rullade av tillverkningsbandet i Milbertshofen i Bayern den 13 september 1957. Bilen användes som utställningsbil av BMW på Frankfurts bilsalong bara några dagar efter tillverkningen. Efter bilmässan användes den som testbil för motorjournalister. Sedan köptes den av racinglegendaren Hans Stuck som körde Auto Unions silverpilar före kriget. Han körde bilen mellan bilsalonger och kungligheter i Europa, och sedan var bilen med i den tyska långfilmen Hula-Hopp Conny. Hans stuck vann också flera biltävlingar med BMW:n innan han bytte bort den hos en BMW-handlare 1958. 

 BMW lyckades till slut hitta ett försäkringsbrev som visade att det var just den här BMW 507:an som Elvis hade köpt 1958. Nu var det helt bevisat. Det gamla röda vraket i Jack Castors lada var bevisligen Elvis Presleys gamla BMW!

Efter flera års förhandlingar sålde han bilen till BMW, mot löfte att de skulle renovera hans andra BMW 507, och 2014 skeppades den tillbaka til München: Return to Sender.  Bilen ställdes ut i befintligt skick i en utställning kallad ”Elvis” BMW 507 – lost and found”.

Return to sender – till slut sålde Jack Castor bilen tillbaka till BMW. Men han avled innan renoveringen var klar.

Sedan startade en stor renovering för att återställa bilen till det skick den var i när Elvis köpte den i Frankfurt 1958. Eftersom BMW 507 är så ovanliga fanns det knappt några reservdelar överhuvudtaget. En mycket noggrann renoveringsprocess startades där aluminiumkarossen togs loss från stålchassit. Alla delar återställdes till nyskick och all rost togs bort från chassit. 

Renoveringen blev ett mödosamt arbete.
Hela bilen togs isär, allt lagades och byggdes ihop.
En ny motor byggdes ihop med originaldelar.

Många delar fick nytillverkas efter originalen. Bland annat gjöts en helt ny instrumentpanel. lädersätena syddes upp med exakt mönster baserat på fotografier. Många nya delar 3D-printades, en teknik som var ny vid tiden.  Den gamla motorn från Chevrolet avlägsnades och BMW byggde upp en ny 3,2-liters V8 med hjälp av reservdelar och nytillverkade komponenter. 

Till slut lackerades bilen i den vita originallacken med hjälp av målningsmetoder som användes på 1950-talet, lacken fick inte bli för glänsande. Efter två års arbete var bilen äntligen klar och kunde 2016 visas på Concours d’Elegance på Pebble Beach i Kalifornien.
– Möjligheten att återföra BMW 507 som ägs av King of Rock’n’Roll till oss här i München i syfte att restaurera i enlighet med önskemålen från den tidigare ägaren, Jack Castor, var en dröm som gick i uppfyllelse för alla inblandade, sade Ulrich Knieps, chef för BMW Classic Group.

Jack Castor han aldrig se bilen färdig, tyvärr avled han innan bilen var klar i i november 2014, 77 år gammal. För den som vill beundra Elvis Presleys BMW går det bra att besöka BMW Museum i Olympiaparken i München. Där finns bilen utställd på hedersplats. Vill du ha mer Elvisnostalgi så rullar också filmen Elvis av Baz Luhrmann på svenska biografer, men där är BMW:n inte med. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester