Tillverkas i Saabs fabrik – de köper Emily GT

Den svenska elbilen Nevs Emily GT blir verklighet och har köpts upp av en libanesisk-kanadensisk investerare. EV Electra köper upp det svenska projektet och ska starta tillverkning i Saabs fabrik i Trollhättan igen. 
– Vi fick inte bara Emily och Pons, vi fick Saabandan och arvet i Trollhättan på köpet, säger EV Electras vd Jihad Mohammad vid presskonferensen. 

News har mirakulöst lyckas sälja den svenska elbilen vidare till en investerare som avser att starta produktion i fabriken i Trollhättan igen. Det handlar om det kanadensiska bolaget EV Electra som har köpt upp både Nevs Emily GT och Nevs Pons. Elbilen ska nu produceras under namnet EV Electra Emily GT.
– Underskatta aldrig en underdog. Alla som blev uppsagda har tillsammans slagits för att hålla vårt arv vid liv och vi har lyckats skapa magi, säger Nevs vd Nina Selander. 

Den nya ägaren EV Electra ska starta ett nytt bolag som heter EV Electra Sweden och försöka återstarta fabriken i Trollhättan. I januari ska personalen börja jobba i Saabs gamla utvecklingscentrum och fabrik. När produktionen kan komma igång är oklart, men i juli nästa år ska alla planer vara klara, uppger EV Electra. Någon köpeskilling har inte kommunicerats.
LÄS MER: SÅ LYCKADES HON RÄDDA NEVS EMILY GT

Nyheten tillkännagavs av NEVS vd Nina Selander på en presskonferens under elbilsmässan i Göteborg.
Nevs Emily GT har utvecklats av gamla Saabingenjörer i Trollhättan och ser nu ut att bli verklighet.

–  Jag kunde ha designat en bil, men vi investerade i Trollhättan och folket i Trollhättan. Vi fick inte bara Emily och Pons, vi fick Saabandan och arvet i Trollhättan. Vi ska köpa tillbaka allt som sålts och samla det i ett bolag, säger Jihad Mohammad, vd för EV Electra vid presskonferens. 

EV Electras övertagande av projekten sker enligt Nevs efter långa förhandlingar och säkrar båda projektens framtid i Trollhättan. EV Electra etablerar ett nytt dotterbolag i Sverige för att understryka sitt engagemang för att utveckla och tillverka projekten lokalt EV Electra Ltd, tillkännagav nyligen ett Letter of Intent gällande en reverse merger för att börsnotera bolaget. Företaget kommer snart att börja montera sina första bilar vid företagets anläggning i Turkiet.
– Det kommer att rulla ut bilar från Trollhättan igen. Vi gjorde detta förvärv fullt medvetna om att det kommer att behöva full backning hela vägen från utveckling till storskalig produktion”, säger EV Electras VD och grundare Jihad Mohammad, i ett pressmeddelande. 
LÄS MER: SÅ LYCKADES HON RÄDDA NEVS EMILY GT

Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder. 

Nevs vd Nina Selander är en nyckelperson i processen och har under året förhandlat med flera intressenter efter att projektet blivit en världsnyhet då det blev offentliggjort. Hon tycks ha gjort en hjälteinsats som kan få enorm betydelse för svensk bilindustri och Trollhättan. 
– Vi har slagits sedan Nevs försattes i viloläge för att hålla vårt arv vid liv, säger Nina Selander. 
Mer information följer. 
LÄS MER: