Tillverkarens hot: Lägger ner elbilsfabriker

Elbilsförsäljningen går trögt i Storbritannien. Nu hotar Stellantis med att stänga ett antal fabriker om inte makthavarna ändrar reglerna och gör det mer attraktivt att välja elbil. 

Vauxhalls och Opels ägare säger att fabriker i Luton och Ellesmere Port kan komma att stängas ifall staten inte hjälper till med att höja efterfrågan på elbilar genom olika typer av bidrag. Den verkställande direktören för Stellantis UK sa att företaget inte ville stänga verksamheten i Storbritannien men att det skulle fatta ett beslut inom ett år, på grund av orimliga statliga försäljningskvoter och bristen på konsumentincitament i relation till moms på fordon och el.

– Man måste ha strategier som bygger på effektivitet. Jag vill behålla produktionen i Storbritannien och jag vill vara tydlig med detta, säger Maria Grazia Davino. Det är “dumt” av regeringen att inte samarbeta med industrin för att skydda jobb, sa hon, rapporterar The Guardian.

Stellantis är djupt missnöjda med efterfrågan på Vauxhalls modeller i Storbritannien och kräver nu bidrag till elbilar för att inte lägga ner fabriker.

Vd:n tillade att efterfrågan på elbilar är låg och om regeringen inte gör det mer attraktivt för företag att köpa elektriska kommersiella fordon har företaget inget annat val än att stänga fabrikerna.
– Efterfrågan finns inte. Vi förväntar oss att regeringen, vem den än är, svarar på detta. Vi arbetar tillsammans i landet till förmån för ekonomin och människors hälsa, sa hon. Varningen kommer veckor efter att Stellantis verkställande direktör kallade regeringens elbilspolitik för “fruktansvärd” och sa att den i slutändan skulle kunna leda till att biltillverkningen gick i konkurs.

Stellantis vd Carlos Tavares pekar på Storbritanniens kvotsystem som den stora boven eftersom den tvingar tillverkarna att uppfylla försäljningsmål som var det dubbla i förhållande till efterfrågan. Det så kallade zero emission vehicle (ZEV), tvingar tillverkarna att sälja in en allt större andel elbilar.

ZEV-mandatet gäller all bilförsäljning vare sig den är importerad eller producerad i Storbritannien. Stellantis ser gärna att de elektriska skåpbilar som tillverkas i dessa fabriker ska räknas som bilar eftersom det skulle göra det enklare att fylla kvoten.

Des Quinn, nationell tjänsteman för personalfacker Unite, sa att han skulle stödja en ny regering som lättar på ZEV-mandatet för de bilföretag som investerat i Storbritannien för att skydda jobben.
LÄS MER: