Thomas har kört över 100 000 mil med sin Golf 4. Efter alla mil vet han exakt vad han kan lita på. Nu delar han ut både beröm och kritik.
– Jag är skyldig VW en komplimang, säger Thomas Dotzler till Auto Bild.
När Thomas Dotzler startar sin silverfärgade Golf 4 Variant är det mer än bara vrida på nyckeln. Det är en ritual. Han väntar en stund tills oljetrycket är stabilt, och sedan surrar 1,9-liters TDI-motorn igång, precis som den har gjort i över 20 år. Men den 16 oktober hände något speciellt: kilometerräknaren nådde 1 000 000 kilometer. Egentligen 999 999, för räknaren stannar tyvärr där.
Bilen är en Golf 4 från 2003 med 131 hästkrafter. En modell som liknar miljontals andra. Den köptes 2012 för ungefär 50 000 kronor (4 750 euro), med 167 200 kilometer på mätaren, från dåvarande vd:n för ett tyskt företag. När bilen nådde 830 000 kilometer blev den en del av företagets fordonsflotta. Och sedan våren 2024 är Thomas Dotzler den officiella vårdaren av långköraren.
I sitt liv har Golfen fått uppleva en hel del. Frankrike, Italien, Slovakien, Tyskland, Polen och inte minst Sverige. Och även andra människor får ta del av bilen.
– Eftersom jag tar liftare med mig har även många andra upplevt bilen. Det är en bil som samlar historier på samma sätt som man samlar stämplar i ett pass, berättar Thomas Dotzler för Auto Bild.

Men när en bil kört så långt, kommer också skavanker. Vid 200 000 kilometer gav dieselpumpen vika. Senare, vid 900 000 kilometer, brast en skruv i motorfästet när motorn startades. Troligtvis hade en mekaniker tidigare dragit åt skruven för hårt vid kamremsbytet, menade Thomas. Även drivaxeln på vänster sida har gått sönder. Men då hjälpte en kollega Thomas att byta den själv, mitt på gatan.
– Lite improvisation, lite galenskap. Och just det håller denna Golf vid liv, berättar Thomas Dotzler.
Hemligheten bakom alla dessa mil? En kombination av noggrann skötsel, strikta regler och troligtvis en gnutta tur.
– När motorn är kall kör jag aldrig över 2 000 varv, när den är varm kör jag aldrig över 2 500. Och jag reparerar allt som ger ljud direkt, säger Thomas Dotzler.
Tidigare i veckan berättade vi om en Volvo V70 som gått enormt lång körsträcka. Och noggrannheten verkar löna sig även på denna Golf. Endast kamaxeln, en bränsleinjektor och vakuumpumpen har behövt bytas ut. Många andra viktiga delar, som avgassystemet, är fortfarande original. Förutom ett eftermonterat dieselpartikelfiltret, som installerades för en halv miljon kilometer sedan. Den första kondensorn i klimatanläggningen höll ända till 940 000 kilometer, torkaren till 980 000, och även den första generatorn gav upp först vid 820 000 – efter att ha smörjts en gång.

Thomas Dotzler har fört anteckningar efter att bilen reparerats. Han har märkt en sak: Originaldelarna var fullständigt överlägsna. Den andra generatorn höll bara 120 000 kilometer. Och drivaxlarna håller knappt 70 000 km, medan den första behövde bytas först vid 730 000 kilometer.
– Originaldelarna har en fantastisk kvalitet, men allt som såldes senare som förstautrustningskvalitet var en besvikelse, berättade han.
Genom noggranna anteckningar stod det klart som dagen: reservdelsindustrin hade sina brister. Hjullager som redan efter 33 000 kilometer släppte glapp, bilbatterier som trots omsorg och skötsel föll ihop efter bara två år.
– Jag är skyldig VW en komplimang för kvaliteten på originalutrustningen.
Idag är förarsätet utslitet och karossen bär sina ärr, men de berättar mer om bilens arbete, inte försummelse. 85 procent av alla mil är på långsträckor, utan garage och utan vintervila. Endast noggrann skötsel och oljebyten var 22 000 kilometer har hållit bilen igång, tillsammans med kamremsservice, växellådsoljebyte samt nya frihjulslager och kilremmar var 110 000 kilometer. Och varje gång Tyska bilbesiktningsinspektören ser Golfen, blir han förvånad på nytt.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.