Testkör monsterbil med 27-liters V12: ”Blir rädd”

Monsterbilen har en Spitfiremotor med stridsvagnskolvar under huven. The Beast med 27-liters V12:a är kanske den märkligaste bil som någonsin byggts – nu har den testkörts.
– Jag blir nästan rädd av att köra den, säger Thomas Holland.

De kanadensiska motorprofilerna Thomas Holland och James Engeslman fick provköra The Beast. Det legendariska hemmabygget som 1975 slog Guinness världsrekord med 290 kilometer i timmen. 
– Det här är det mest vansinniga jag någonsin kört, sa Thomas Holland.

Det är inte så konstigt. Bilen har fått en Spitfiremotor med stridsvagsnpistonger. Det är ett 27-liters V12-monster som drar 12-14 liter per mil. Effekten är omkring 1000 hästkrafter. Holland och Engelsman reste till Storbritannien för att träffa The Beasts nya ägare sedan Paul Dodd, som byggde bilen gick bort julen 2022.

Screenshot

Engelsman och Holland tittade under huven. Där stod Merlin i slitna bokstäver. Den väldiga Rolls Roycemotorn är fortfarande levande och vital. Men den är mycket svårstartad. För att få igång bilen måste man gå igenom en checklista, men både Holland och Engelsman misslyckas, tills ägaren rycker in och visar hur man gör.

Motorljudet är öronbedövande, som att stå vid ett flygfält vid Slaget om Storbritannien och hör Spitfiremaskinerna gå igång inför dödsföraktande uppdrag över Engelska kanalen.
– Jag har aldrig hört ett liknande ljud, sa James Engelsman.

De kör längs de pittoreska engelska landsvägarna. Men monstret som väger 2,5 ton och är längre än en normal bil är svårmanövrerat. Det går knappt att svänga när vägen blir trång. Dessutom måste Holland hela tiden ligga på bromsen.
– Den vill framåt hela tiden, så jag måste vara beredd konstant, sa han.

Idén till The Beast kläcktes av Paul Jameson i slutet av 1960-talet. Han ville bygga den snabbaste och starkaste bilen i hela världen. Dessutom var det efter kriget, brittiska flygvapnet hade gått över till jetmotorer och det fanns Merlins kvar efter andra världskriget. Men Paul Jameson fick det inte att fungera. Därför kontaktade han experten på växellådor, John Dodd. Han löste problemet genom att använda Spitfiremotorn men ta vissa delar av Meteors stridsvagnsmotor och 1975 slog man världsrekord.

Samma år reste de till Sverige för att visa upp bilen på Hot Road Show, inför den svenska kungen. Men då började bilen brinna.  Trots det gav John Dodd inte upp. Han åkte hem och byggde upp bilen på nytt med den gamla stommen. Men den här gången tog han bort överladdaren i bilen. Och efter det fungerade det nästan perfekt.

Om det inte varit för att han som en hyllning till Merlinmotorn placerat en Rolls Roycegrill i fronten. Det gillades inte av biltillverkaren som stämde honom. Till rätten kom Dodd riddande till häst.  Han förlorade och dömdes att betala skadestånd till Rolls Rocye. Men givetvis vägrade Dodd att betala. Därför flydde han till Spanien för att slippa sitta i fängelse, där levde han fram till sin död 2022, då sonen sålde bilen på auktion.

Nu har The Beast fått ny lack och restaurerats invändigt, hon mår efter omständigheterna och en tilltagande ålder väl.  I mitten på 1970-talet slog The Beast världen med häpnad. Det här hemmabygget har en Spitfiremotor med stridsvagsnpistonger.  När den ursprungliga ägaren John Dodd gick bort 2022 såldes den på auktion och nu har två av Kanadas mest kända motorpersonligheter James Engelsman och Thomas Holland fått pröva den.
LÄS MER: