Så känns The Beast med 27-liters V12-motor att köra i trafik

The Beast kom in i Guinness Rekordbok 1977 som världens snabbaste bil. Bilen har en 27-liters Merlin V12-motor från jaktplanet Spitfire. Nu har bilen som drar 12 liter milen testkörts på vägarna. 

Den kallas The Beast och gör verkligen skäl för namnet. Bilen fick en förlängd motorhuv och byggdes om en med 27-liters V12-motor på närmare 1000 hästkrafter som hämtades från Spitfire. 

Bakom The Beast finns den välkände brittiske bilbyggaren John Dodd som köpte bilen som ett rullande chassi på 1970-talet. Dodd lyckades få ihop den enorma motorn med en amerikansk bil och lyckades få bilen att fungera. Motorhuven är tre meter för lång för att få plats med den enorma motorn. 

Nu har monsterbilen provkörts av Jonny Smith på ”The Late Brake Show”.  Bara att starta upp flygplansmotorn är en hel procedur då det finns radvis med knappar för bland annat bränslepumpar som måste stå rätt för att 27-litersmonstret ska vråla igång. 

– Herregud vilken sensorisk överbelastning. Det var något verkligen ganska skrämmande att köra ”The Beast”. Jag nästan kände att John Dodd vakade över mig eftersom jag brukade köra den här bilen hårt, säger Jonny Smith. 

Ljudet från 27-litersmotorn är öronbedövande, och det handlar inte om någon motorsång. 
– Det är så högt men man kan faktiskt inte kan säga att det är en V12 tills du börjar köra lite fortare. Det är en kakafoni i växellådan och hela transmissionssystemet. Men faktiskt är åkturen riktigt bra. Styrningen är inte i närheten av så tung som jag förväntade mig.

En motor på 27 liter förbränner en hel del bensin, vilket skapar mycket lukter. 
– Det är som om någon precis tippat en dunk bensin över mitt ansikte, men vilken fenomenal grej.  Det känns extremt speciellt och ganska känslomässigt. 

”The Beast” säljs nu på auktion. Rolls-Roycen utnämndes av Guinness rekordbok till ”världens mest kraftfulla bil” 1977.  John Dodds ombyggda Rolls-Royce ”The Beast” har blivit legendarisk i bilvärlden. Bilen har en toppfart på 295 km/h och drivs av en 27 liters V12-motor som kommer från jaktplanet Spitfire. 

Ingenjören John Dodd avled i december 2022 90 år gammal, men hans skapelse ”The Best” kommer leva kvar länge. Nu säljs den mytomspunna bilen på auktionen carandclassic.com.

Historien om den sex meter långa bilen börjar redan 1966, då den ombyggda bilen första gången visade sig. Då drevs den av en 27-liters Meteor Rolls-Royce-motor från en stridsvagn. John Dodd bytte till en Rolls Royce-grill och maskot som en hyllning till motorn. 

John Dodd visade även upp The Best i Sverige på Hot Rod Show i mars 1975. Men det slutade riktigt illa. Bilen började brinna utanför Örebro på grund av ett oljeläckage och skadades svårt i branden. 

Men Dodd bestämde sig för att rädda bilen och bytte ut Rolls Royce-motorn mot en V12:a från Spitfire. Inte ens en juridisk strid med Rolls-Royce som ville ha bort grillen från bilen kunde stoppa framfarten. John Dodd flyttade till Spanien och fortsatte köra bilen, han körde den regelbundet ända fram till sitt frånfälle i december förra året. Än idag är bilen registrerad som en Rolls-Royce, men bär inte längre en Rolls-grill. 

Interiören är skräddarsydd och har en hel bank med röda strömbrytare som behövs för att dra igång 27-litersmotorn. Den främre fjädringen kommer från Austin medan den bakre kommer från en Jaguar XJ12.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester