I ett enormt test ställdes 24 elbilar mot varandra. Modellerna undersöktes i flera olika kategorier. I slutet utsågs en av modellerna till den stora testvinnaren.
När den australiensiska Youtubekanalen “Chasing Cars” skulle utse den bästa elbilen var det 24 olika modeller som ställdes mot varandra. De valde att enbart testa elbilar som kostar under 89 000 australiensiska dollar, vilket motsvarar ungefär 619 000 kronor. Gränsen sattes vid den summan eftersom den australiensiska statens subventioner för elbilar försvinner ifall de kostar mer än så.
– Därför kommer ni inte att se någon Porsche Taycan, även om det är en elbil som vi älskar, säger Tom Baker från Chasing Cars.
Elbilarna betygsattes i flera kriterier som förbrukning, laddningshastighet och räckvidd. Alla elbilar kördes på samma bana och de modeller som ingick i testet var Renault Megane E-Tech, BYD Dolphin, BYD Atto 3, MG4, Hyundai Kona, Tesla Model 3, Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Volvo EX30, Cupra Born, Subaru Solterra, Hyundai Ioniq 5, BYD Seal, Mercedes EQA , Mercedes EQB, Polestar 2, Volvo XC40, BMW iX1, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 6, Kia EV6, BMW i4, BMW iX3, BMW iX2.
När det kommer till förbrukning var det BYD Dolphin som visade sig vara den mest effektiva modellen bland de elbilar som kostade mindre än 415 000 kronor. Den hade en förbrukning på 15,1 kWh per 100 km. Tätt efter Dolphin kom Hyundai Kona med en förbrukning på 15,2 kWh per 100 km.
– Det var bara Dolphin som uppmätte en längre räckvidd än 40 mil i denna prisklass, säger Tom Baker.
Bland elbilarna som kostade mellan 415 000-554 000 kronor var det Cupra Born som uppmätte den bästa räckvidden på 47 mil. Den hade en genomsnittlig förbrukning på 18 kWh per 100 km. Tesla Model 3 har ett mindre batteri, men lyckades uppnå en räckvidd på 45 mil tack vare sin förbrukning som låg på 16,4 kWh per 100 km. Volvo EX30 hade en förbrukning på 21,1 kWh per 100 km.
I kategorin med de allra dyraste bilarna som kostar över 554 000 kronor var det BMW iX2 som hade den sämsta förbrukningen på 22,3 kWh per 100 km. Det gjorde att den enbart uppmätte en räckvidd på 29 mil under testet. Bäst förbrukning i denna kategori hade Polestar 2 med 17,8 kWh per 100 km, vilket gjorde att modellen uppmätte en räckvidd på 44 mil under testet.
De elbilarna som uppmätte bäst laddningshastighet var Ioniq 6 och Kia EV6. Chasing Cars jämförde även elbilarnas acceleration från 0-100 km/h. I den kategorin var det Tesla Model 3 som vann med en acceleration under 4,4 sekunder från 0-100 km/h. Hyundai Ioniq 6 kom tvåa med en tid på 4,76 sekunder.
Chasing Cars utsåg MG4 till vinnaren bland de billigaste elbilarna. Den modell som var bäst bland modellerna i den dyraste kategorin blev BMW i4. Men testets totala vinnare blev Tesla Model 3.
– Även om det finns dyrare elbilar som är roligare att köra, som BMW i4 så finns det ingen bil som slår Tesla Model 3 för vad den kostar och det är därför den är vinnaren i Chasing Cars bästa elbiltest 2024, säger Tom Baker.
Resultat för elbilar som kostade under 415 000 kronor:
Modell | Batteristorlek | Förbrukning | Räckvidd |
BYD Atto 3 | 49,9 kWh | 16,6 kWh/100 km | 30 mil |
BYD Dolphin | 60,6 kWh | 15,1 kWh/100 km | 40 mil |
Hyundai Kona | 48,6 kWh | 15,2 kWh/100 km | 32 mil |
MG4 | 50,8 kWh | 17,6 kWh/100 km | 29 mil |
Renault Megane E-Tech | 60 kWh | 16,1 kWh/100 km | 37 mil |
Resultat för elbilar som kostade mellan 415 000-554 000 kronor:
Modell | Batteristorlek | Förbrukning | Räckvidd |
BYD Seal | 82,5 kWh | 18 kWh/100 km | 46 mil |
Cupra Born | 77 kWh | 16,4 kWh/100 km | 47 mil |
Hyundai Ioniq 5 | 54 kWh | 15,7 kWh/100 km | 34 mil |
Subaru Solterra | 64kWh | 18,9 kWh/100 km | 33 mil |
Tesla Model 3 | 75 kWh | 16,4 kWh/100 km | 46 mil |
Tesla Model Y | 75 kWh | 19,1 kWh/100 km | 39 mil |
Toyota BZ4X | 64 kWh | 19,3 kWh/100 km | 33 mil |
Volvo EX30 | 64 kWh | 21,1 kWh/100 km | 30 mil |
Resultat för elbilar som kostade mer än 554 000 kronor:
Modell | Batteristorlek | Förbrukning | Räckvidd |
BMW i4 | 67 kWh | 19,1 kWh/100 km | 35 mil |
BMW iX1 | 64,7 kWh | 20,1 kWh/100 km | 32 mil |
BMW iX2 | 64,7 kWh | 22,3 kWh/100 km | 29 mil |
BMW iX3 | 74 kWh | 21,1 kWh/100 km | 35 mil |
Ford Mustang Mach-E | 72,6 kWh | 18 kWh/100 km | 40 mil |
Hyundai Ioniq 6 | 74 kWh | 18,2 kWh/100 km | 40 mil |
Kia EV6 | 74 kWh | 17,9 kWh/100 km | 41 mil |
Mercedes EQA | 70,5 kWh | 19,6 kWh/100 km | 36 mil |
Mercedes EQB | 70,5 kWh | 21,5 kWh/100 km | 32 mil |
Polestar 2 | 79 kWh | 17,8 kWh/100 km | 44 mil |
Volvo XC40 | 79 kWh | 19,7 kWh/100 km | 40 mil |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.