TEST: Nya Skoda Octavia är en riktig hit – utmanar Volkswagen Golf på topplistorna

Nya Skoda Octavia har blivit så bra att fina tyska syskonet Volkswagen Golf får passa sig. 
Golf-släktingen från Tjeckien är både större och har lägre pris. 
CarUps test visar att nya Octavia är en svårslagen modell med få svagheter – kan den till och med vara bättre än Golf?

Svenska folket har sedan länge tagit Skoda Octavia till sina hjärtan. Modellen har varit en storsäljare sedan Skoda relanserades på den svenska marknaden på 1990-talet efter Volkswagens uppköp. I grund och botten är Skoda Octavia samma bil som Volkswagen Golf, men bilen har en annan kaross och har haft lite enklare inredning med aningen billigare material från Skodas tjeckiska fabrik. Många bilköpare har uppskattat den prisvärda kombinationen av större kaross och lite lägre pris och kunnat avstå lite av flärden och den tyska kvalitetsstämpeln. 

Trots allt har modellen levt lite i skuggan av sitt finare syskon Volkswagen Golf som sålt i betydligt större upplaga i både Sverige och Europa. Under 2020 lanseras både en ny Volkswagen Golf och en ny Skoda Octavia. CarUp har testat båda bilarna. Och vi kan avslöja att Golfens värsta konkurrent kommer från den egna familjen!

I Sverige är det kombimodellen av Skoda Octavia som är den verkliga storsäljaren, och det är den modellen vi på CarUp testar. Bilen erbjuder rejäla utrymmen både i baksätet och i bagageutrymmet. De flesta kommer att uppleva att utrymmena är större än hos andra bilar i kompaktklassen. Nya Octavia är faktiskt ungefär lika stor som Sveriges mest sålda bil Volvo V60. Bilen finns också som halvkombi, med fullt tillräckligt bagageutrymme. Utrymmena räcker väldigt bra för en barnfamilj. Men vanliga bilar tappar i dag terräng till suv:ar, som inte har mycket större utrymmen, men är högre, tyngre och har större luftmotstånd. 

För ett otränat öga kan utsidan av nya Octavia vara svår att skilja från den gamla modellen. Men alla varumärken inom Volkswagen-koncernen gör försiktiga förändringar när de lanserar en ny modell. En vinnande strategi som gjort dem till världens näst största biltillverkare. Fronten har i alla fall fått ett mer modernt och aggressivt utseende. Akterpartiet på kombin har en liten ankstjärt och mindre men mer karaktäristiska baklysen. En trevlig och attraktiv bil, men att kalla den vacker är att gå för långt. Totalt sett väcker den nya modellen lite större habegär en företrädaren, de små detaljerna gör helheten. 

När vi slår upp förardörren till den nya kupén har det hänt desto mer jämfört med gamla Octavia. Visserligen kör vi en extrautrustad version av Style-versionen, men vilket lyft för Skoda. Instrumentpanelen är nu helt digital och bygger på samma arkitektur som Volkswagen Golf. Infotainmentsystemet är i stort sett identiskt, men vi upplever det nästan bättre än i Golf, av någon anledning. Skoda har lyckats bättre med placeringen av touchlisten under skärmen. Infotainmentsystemet är dock en smula svårnavigerat. Det är ingen slump att koncernen nyligen sparkat sin mjukvaruchef. Nu har Audi som är bäst i koncernen på datasystem tagit över taktpinnen. 

Men det som verkligen sticker ut i nya Octavia är materialvalen. I vissa stycken känns Skoda minst lika exklusiv som koncernens finmärke Audi. Alcantaran på panelen känns verkligen premium, och plast och känsla i knappar känns ofta bättre än på nya Golf. 

Även stolar och sidopaneler på dörrar känns trevliga och är av förvånansvärt hög kvalitet. Det subjektiva intrycket är att Skoda Octavia känns mer premium än Volkswagen Golf. Hur kan Volkswagen tillåta den enklare kusinen från landet att ha en finare salong? Det här känns lite som att betala för turistklass, men bli uppgraderad till business class. 

Vi trycker på knappen och startar upp TDI-dieseln på två liter och 150 hk. Det här är en motor som inte kommer att bli någon storsäljare i Sverige, här är det bensinare som gäller. Men dieseln kan mycket väl vara bilens bästa drivlina. Motorn går nästan lika mjukt som en bensin-fyra och erbjuder bättre bottendrag än motsvarande bensinmotor. Dessutom har den en gammal fin Saab-finess: Frihjul! När du släpper upp gasen i en lätt utförslöpa kopplas ett frihjul in som gör att bilen rullar enormt lätt och motorn stängs ner. Det sparar förvånansvärt mycket bränsle. I vårt test är det inga problem att komma under 0,4 liter per mil vid medveten snålkörning. Men räkna med att strax under 0,50 liter per mil är mer realistiskt under normala förutsättningar. 

Köregenskaperna i nya Octavia är annars näst intill identiska med Volkswagen Golf. Om jag kunde köra bilen med förbundna ögon skulle jag ha svårt att märka skillnad. Det handlar om understyrda och trygga vägenskaper och bilen gör det du förväntar dig i alla situationer. Den beter sig tryggt även när vi provocerar den och kör i åttor eller gör tvära kast med ratten. 

Styrningen är lagom diffus i mittenläget för att du ska kunna slappna av vid långkörning. När vi ger oss ut på motorvägen avslöjas en av bilens få svagheter. Skoda Octavia är ganska bullrig på motorväg på grov svensk asfalt. Det är en svaghet bilen delar med Volkswagen Golf. Det verkar som Skoda och Volkswagen snålat in på ljudisoleringen från däcken, eller så är det resonans från det nya vridstyvare chassit. På slätare asfalt är bilen däremot riktigt tyst. 

Som helhet är Skoda Octavia Kombi en kompetent bil som vinner i det långa loppet. Den levererar stora utrymmen och har inga stora svagheter överhuvudtaget. Det sägs ibland att det bästa sättet att behålla sitt försprång är att uppfinna sin egen konkurrent. Och det är precis vad Volkswagen-koncernen gjort. Skoda Octavia är i många stycken bättre eller minst lika bra som Volkswagen Golf. Golfen finns heller ännu inte i kombiutförande. Men många är ändå beredda att betala lite mer för ett starkare tysk varumärke. Skodan är i alla fall ett av marknadens mer prisvärda bilköp med få svagheter. Vi ger högsta betyg. Vilken bil du väljer är en smaksak. Golf är för dig som vill vara aningen coolare, Skoda för den som vill vara mest förnuftig.

FAKTA SKODA OCTAVIA COMBI TDI 150

Pris: Från 274 400 kr, testad modell 324 900 kr.
Mått: L 469/B 183/H 147. 
Bagagevolym, l: 640–1 700.
Vikt: cirka 1 500 kg
Motor: Tvärställd dieselmotor med fyra cylindrar. Max effekt 150 hk.  
Drivlina: Framhjulsdrift. Sjustegs DSG-låda.  
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sekunder. Toppfart: 222 km/h.