HANNOVER. Busbilarnas busbil är tillbaka!
Och Volkswagen Golf GTI är roligare än någonsin.
Det mesta känns rätt: Avgasljudet, stylingen, växelspaksknoppen, gocartkänslan – ja till och med tyget är samma som när originalet släpptes 1975. Frågan är om jag skulle klara att ha så här kul varje dag?
För 45 år sedan visste ingen vad en busbil var. Då fick Volkswagens PR-direktör Anton Konrad en snilleblixt tillsammans med utvecklingsingenjören Alfons Löwenberg. Men Volkswagens ledning var minst sagt kallsinniga och de fick kuppa fram en prototyp.
En starkare Bubbla med 51 hästkrafter hade tidigare fått kritik för att vara ”livsfarlig”. Och Golf var en bil som skulle ligga i högerfilen på autobahn. Konceptet utvecklades därför till en början i största hemlighet med utsmugglade bildelar.
Tillsammans med sju specialister bildade de till slut ett team och fick på nåder göra verklighet av idén till en ny modell som skulle förändra bilhistorien. När prototypen var klar fick de bara tillverka 5000 bilar av GTI-modellen. Från början hade bilen en 1,6-litersmotor på 110 hk. Modellen sålde slut på nolltid och succén var ett faktum – kunderna älskade den lilla tuffa GTI:n som hade skärmbreddare, GTI-emblem, röd grillram, sportstolar och en golfboll som växelspaksknopp. 2,3 miljoner GTI tillverkats och nästan alla andra biltillverkare har kopierat konceptet det enkla men geniala konceptet.
Men nu är det 2020 och vi har precis landat på flygplatsen i Hannover. Utanför ankomsthallen har Volkswagen radat upp ett helt koppel med splitternya GTI-bilar. Jag tränger mig först i kön för att få välja en röd bil med DSG-låda. Av personalen på plats får jag ett rött GTI-munskydd, det är inte för att dölja mig i fartkamerorna, utan det är ett krav i Tyskland för att skydda mot corona.
Det som slår mig direkt med bilen är hur likt GTI-konceptet är sig 45 år efter att den första GTI:n presenterades. De röda assesoarerna runt grillen är desamma. De svarta listerna, GTI-tyget på sätena, golfbollen på den manuella versionen. Naturligtvis är allt annat extremt mycket modernare än för 45 år sedan. Men när jag trycker på startknappen så märker jag att avgasljudet faktiskt påminner om Golf GTI Mk1, på något sätt. Den automatväxlade DSG-versionen har dock ingen golfboll (synd!) utan en liten växelpinne mellan stolarna.
Vi petar i driveläget och sticker i väg i eftermiddagstrafiken i Hannover. Bilen känns smidig direkt och lite som en ett andra skal. Även om Golf numera är en tung pjäs finns det lite gokartkänsla kvar. Det är svårt att låta bli att dra på runt gathörnen och vid trafikljusen. Chassit känns rejält mycket rappare än på en vanlig Golf, när vi trycker på genom böjar så understyr inte bilen i någon större utsträckning. Golf GTI generation bjuder trots hög vikt på lite av den gocartkänsla som en riktig GTI-bil ska ha.
Det går dessutom välja mellan flera lägen på fjädringen. Det är påtaglig skillnad mellan sport och komfort, och bilen känns stötig i sportläget, och tillräckligt mjuk för att svälja vägskador i komfortläget. 0-100 km/h går på 6,2 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Inga superbilsprestanda precis, men ljudet och känslan gör att den är riktigt rolig att köra. De tyska landsvägarna passar bra för att testa av bilen 100-sträckor byts mot 50-sträckor och både acceleration och bromsar får bekänna lite färg.
Bilen är betydligt mer högljudd än en vanlig Golf och det känns sportigt och kul. Den blir lite tystare i komfortläget, men växlar du ner med paddlarna presterar avgassystemet några smällar.
På motorvägen finns det gott om resurser och bilen drar i väg fullt tillräckligt snabbt i farter över 200 km/h för att kunna kallas kompakt sportbil. Men i dag är luckorna på autobahn få och vi kan inte riktigt testa vad den går för.
Sedan öppnar sig himlen över Hannover-trakten och vägbanorna blir plaskblöta. När Golfen accelereras vill den ideligen spinna loss med framhjulen och det smäller om däcken när de omväxlande får och tappar grepp. Även i farter över 50 km/h spinner däcken loss vid fullgasacceleration i regnet och det drar och rycker en del. Ett regnläge i antispinnsystemet och den elektroniska framdiffen hade suttit fint. Konfigurationen kan nog bli en utmaning under en svensk vinter. Vår testbil hade 19 tums sporthjul med Michelin Pilot Sport, kanske kan standardhjulen på 17 tum ge bättre grepp i regn, men lika läckert blir det inte.
Enligt Volkswagen är bilen hela fyra sekunder snabbare runt testbanan Ehra-Lessien med halvt aktiverade hjälpsystem. GTI har en elektronisk frontdiff. Diffen är en stor del av hemligheten med bilens roliga karaktär och elektroniken kan balansera kraften på en millisekund och maskerar bort de olika långa drivaxlarna. Diffen fungerar utmärkt i torrt väglag men i regn finns det förbättringspotential att maskera bort nackdelarna med framhjulsdrift.
Den som vill ha minimal hjälp av stödsystemen väljer läget Above Sport. Det går att stänga av ESC helt, men Volkswagen hävdar att mellanläget i systemen är snabbast.
Motorn är bekant från förra generationen av GTI, en fyrcylindrig turbomotor på 245 hk och 370 Nm. Volkswagen har höjt insprutningstrycket till 350 bar, vilket ska spara bränsle men också ge en spetsigare karaktär. 25 extra hästar jämfört med standardverisonen av förra generationen har det också blivit.
Inredningen påminner till stora delar om vanliga Golf, men de rutiga sportstolarna är unika för GTI. Dessutom är det digitala mätarklustret och dekorpanelerna specialdesignade för GTI. Vi sitter ganska bra, men ett utdragbart lårstöd hade inte skadat.
Nya Golf är en riktig nöjesmaskin, och designen är klart fräckare än en vanlig Golf. Vi har roligare i GTI än i många dyrare, snabbare och starkare bilar. Men du måste verkligen älska sportig bilkörning och tycka att det är kul varje dag om du ska leva med den varje dag i stället för en vanlig Golf. Men det har ju miljontals bilköpare gjort i 45 år, så även den åttonde generationen av GTI lär bli en succé.
Fakta: Golf GTI 2021
Motor | Turboladdad 2,0-liters |
Effekt | 245 hästkrafter |
Drivning | Framhjulsdrift |
Växellåda | 7-växlad dubbelkoppling |
0-100 km/h: | 6.3 Sekunder |
Toppfart | 250 km/h |
Pris | Ej fastställt |
Fakta Golf GTI tidigare generationer
Första generationen av Golf GTI presenterades 1975 och hade en 1,8-litersmotor på 110 hk. Lite senare blev det hela 112 hk. Men bilen vägde inte alls mycket och bjöd på stor körglädje och fina prestanda för sin tid. I dag är en Golf GTI Mark I i fint skick en eftertraktad samlarbil.
1984 kom andra generationen av Golf GTI, av många bilentusiaster betraktas den som den roligaste GTI:n genom tiderna med större och starkare motor och ett körgladare chassi. Dessutom kom den med en extra kraftfull 16-ventilersmotor som gav hela 139 hästkrafter.
Den tredje generationen av Golf GTI som lanserades 1992 är kanske inte den allra körgladaste och mest eftertraktade. Modellen hade lagt på sig hela 188 kg jämfört med föregångaren och bilen kändes inte lika busig längre. För att det ska bli riktigt kul måste man nästan gå upp till VR6-modellen med en V6:a på 174 hk, men den är ju ingen riktig GTI. En del bilentusiaster valde modeller som Ford Escort RS Cosworth och Renault Clio Williams i stället för GTI:n.
Fjärde generationen var ännu lite tyngre och med 150 hk började bilen kännas lite långsam och föga GTI-mässig. Den fick helt enkelt se sig frånåkt av många familjebilar. Men med lite trimning av turbomotorn kunde man enkelt råda bot på problemet.
Med modellseriens femte generation började Volkswagen att hitta rätt igen. Bilen var sänkt 15 mm och hade en rejält tilltagen tvåliters turbomotor. Med 210 hk hade Golf 5 GTI mycket körglada prestandaegenskaper igen. Även den sjätte generationen blev populär med sin turbofyra och körglada förhållande mellan effekt och vikt.
Den näst senaste generationen av GTI ses av många som en av de allra bästa, både när det gäller design och gasglada köregenskaper. 230 hästkrafter räcker för att accelerera bilen från 0-100 km/h på 6,5 sekunder. Performance-versionen hade 245 hk, men motor nya GTI nu ärvt.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter