Test & betyg: Är MG4 bra nog att bli Sveriges mest sålda elbil?

Här är bilen som MG hoppas ska bli Sveriges mest sålda elbil under 2023. Nya MG4 som kostar från 414 900 kronor är ett stort fall framåt för det kinesiska märket. Bilen har många fina egenskaper, men även en hel del brister, visar de första testerna. Carwow ger den nio av tio i betyg.
– Nu står vi här, men en apelsinorange MG4 som i mångt och mycket till och med är lite bättre än Volkswagen ID.3. Framförallt om man tar hänsyn till prisbilden, skriver Teknikens Värld.

MG lanserades så sent som i mars 2021 på den svenska bilmarknaden. Men redan nu är det kinesiska bilmärket störst av de nya bilmärkena från Kina. Förra året ökade MG försäljningen med 88 procent och sålde 8457 bilar. I år är målen ännu högre, och MG siktar på att gå om Volkswagen, Volvo, Kia och Tesla och bli Sveriges största elbilsmärke. 

– Vår ambition är att bli Sveriges mest sålda elbilsmärke. Vi kommer att lansera fler räckviddsalternativ på en av våra modeller och vi kommer att fortsatt arbeta med konkurrenskraftiga priser. Vår nya MG4 tror vi kommer att bli en riktig storsäljare i år, framförallt nu när den fick fem stjärnor i Euro NCAP, säger Tomas Ernberg, vd för Hedin MG Sweden, till Carup. 

MG4 är en pigg och rolig bekantskap på vägen, enligt de första testerna.

Är då nya MG4 tillräckligt bra för att bli Sveriges mest sålda elbil 2023? De första testerna innehåller mycket beröm, men också en del negativa synpunkter. Nya MG4 är den första modellen från MG som är helt utvecklad från första början för att vara elektrisk. MG4 Electric är den första MG-modellen som baseras på den nya MSP-plattformen (Modular Scalable Platform).

Bilen är en mindre halvkombi med ungefär lika stora utrymmen som Volkswagen ID.3, Cupra Born, Renault MeganE E-tech och den kommande Volvo EX30. Designen hos MG4 är betydligt mer futuristisk än MG:s tidigare modeller. Bilen är 4287 mm lång, har en bredd på 1836 mm samt en höjd på 1504 mm. MG4 Electric är bakhjulsdriven och har ett batteri på 64 kWh som ger en räckvidd på 450 kilometer, enligt WLTP. Toppfarten är måttliga 160 km/h.  

Interiören är ett fall framåt jämfört med MG:s tidigare modeller och känns mer modern. Enligt MG är den designad för att maximera utrymmet. Trots att bilen är relativt liten sitter vuxna personer anständigt i baksätet. Bilen har en stor skärm i mitten, och det har jobbats hårt på infotainmentsystemet som tidigare varit MG:s akilleshäl. 

En av de som testat bilen är NyTeknik, som tidigare varit kritiska mot MG:s andra modeller. De finner till en början att interiören blivit bättre och att sittkomforten nu är godtagbar.
– MG har lyssnat på mig, eller i varje fall sina kunder – för nu är det något helt annat. Sätena är riktigt bekväma och rattjusteringen är klart tillräcklig, skriver Felix Björklund. 

Enligt testet är bilen lekfull och rolig att köra, fjädringen är lite fastare men erbjuder en godkänd komfort. Bilen är däremot svår att starta och stänga av och det nyckellösa systemet fungerar långt ifrån tillfredställande. Precis som vi upplevt i andra MG-modeller har filhållningssystemet ett abrupt ingrepp. 
– MG4 är det brittiskt-kinesiska märkets bästa hittills och det är oerhört spännande att se vilka kliv man tar för varje ny modell. De saker som fått klagomål har man bytt ut och tekniken har uppgraderats – och för första gången är det en bil som är trevlig att köra, summerar Ny Teknik.

Infotainmentsystemet är fortfarande en svag punkt hos MG.

Svenska tidningen M3 har varit besvikna på MG:s tidigare modeller. De tycker först att nya MG4 verkar klockren med sin läckra design, men efter en vecka var de inte lika övertygade. De ger inte bilen ett högre betyg än 2,5 av 5 möjliga. 
– Det är hade kunnat bli riktigt bra men efter drygt en vecka med nya MG4 Electric är vi återigen besvikna. Problem med laddningen, dåligt MMI och bristfälliga förarhjälpmedel sänker helhetsintrycket, skriver de. Bland annat är det ett segt infotainmentsystem och en ryckig filhållningsassistent som drar ner betyget. Däremot är bilen pigg och trevlig att köra enligt M3. 

Svenska Auto Motor Sport (Mest Motor) har ställt MG4 i en ett jämförande test mot Volkswagen ID.3. De konstaterar att designen är ett stort fall framåt för den kinesiska elbilen. Precis som i flera andra test varnar de för stora brister i filhållningsassistenten. MG säger sig dock ha löst problemet med en uppdatering, men det har inte testats ännu. 
– Största missen på teknikfronten är dock filhållningen som när man närmar sig en linjemarkering styr emot allt för hårt och skickar i vissa lägen MG4:an in i det andra körfältet skriver Auto Motor Sport. 

Hur klarar då uppstickaren från Kina duellen mot den etablerade tyska elbilen? Jo, tack, ganska bra. Den känns piggare att köra men är inte lika komfortabel som ID.3. Den är betydligt billigare, men inte så mycket sämre. En Volkswagen ID.3 kostar från 486 900 kronor.
– Hur som helst är den tillräckligt bra på övriga punkter för att tillsammans med ekonomin göra 4:an till ett vettigt val. Men det lägre priset har sina förklaringar, skriver AMS. 

Teknikens Värld tycker att bilen är ett stort fall framåt jämfört med MG ZS och MG5 och att nya MG4 har förutsättningarna som krävs för att bli en storsäljare. Den är smårolig att köra med en bra styrning och bilen känns kvick och lätt på vägen. 
– För bara några år sedan hade det betraktats som direkt löjligt att MG skulle lansera en bil med syfte att gå i direkt klinch med ID.3 – den tyska fordonsgigantens mångmiljardprojekt. Men nu står vi här, men en apelsinorange MG4 som i mångt och mycket till och med är lite bättre än Volkswagen ID.3. Framförallt om man tar hänsyn till prisbilden, skriver Teknikens Värld som påpekar att köparna måste bortse från att MG ägs av det kinesiska kommunistpartiet. 

Carwow och Mat Watson är Europas kanske mest inflytelserika biltestare med miljontals tittare på sina Youtubefilmer. Han går så långt som att säga att det är den bästa bilen han kört under hela 2022. Han framhåller att bilen är riktigt kul att köra och ger enastående mycket för pengarna. Men det krångliga infotainmentsystemet sänker bilen. Trots det blir betyget 9 av 10. De har också gett bilen Carwow 2023 Car of the Year Award
– Interiörkvaliteten är bättre än vad du kan förvänta dig för priset, även om du fortfarande är föremål för en rejäl mängd hårdplast, uppger Carwow som också vill se stora förbättringar av infotainment. 
–  De senaste årens MG-bilar har ofta kommit med förbehållet att de är bra för priset. Men med MG4 finns det inget av det – den är helt enkelt väldigt bra, är Carwows slutomdöme. 

Så vem ska du då tro på? MG4 får allt från 9 av 10 i betyg av Carwow till låga 2,5 av 5 av svenska M3. Ett genomgående omdömde är i alla fall att det är mycket elbil för pengarna. Biltester är ofta en subjektiv historia, därför vill vi på Carup ge dig omdömen från flera olika aktörer för att förmedla en mer objektiv bild. Det allra viktigaste innan ett bilköp är att bilda sig en egen uppfattning. Gå igenom bilen noga och provkör den så länge som möjligt innan du fattar ett stort köpbeslut. Det återstår att se om MG4 har möjligheter att bli Sveriges mest sålda elbil, särskilt efter Teslas stora prissänkning.

Fakta MG4 Electric

Pris: från 414 900 kr.
Räckvidd på el: Upp till 435 km enligt WLTP.
Motor: Elmotor, bakhjulsdriven, värmepump.
Maxeffekt elmotor: 150 kW /204 hästkrafter.
Acceleration 0-100 km/h: 7,9 sekunder.
Toppfart: 160 km/h.
Batteri: 64 kWh, litiumjon.
Snabbladdning: 135 kW.
Längd: 4 287 mm.
Bredd: 1 836 mm.
Höjd: 1 504 mm.
Bagageutrymme: 350 liter.
Max släpvagnsvikt: 500 kg.