Efter Teslas chocksänkning – därför sänker inte andra bilmärken

Efter prissänkningen på 150 000 kronor är Tesla Model Y billigast i sin klass. Ingen annan tillverkare har ännu sänkt priserna. 
– Vi följer såklart hur marknaden utvecklar sig – men kommer inte att ändra priser enbart utifrån hur en enskild konkurrent agerar, uppger Volvo Cars Sverige för Carup. 
Många av de stora biltillverkarna kan vänta med att ge sig in i priskriget – de sitter med orderstockar för ett helt år framåt sålda till högt pris.

Tesla prissänkning med upp till 150 000 kronor på instegsmodellen Model Y med bakhjulsdrift har varit den stora snackisen i bilvärlden de senaste dagarna. Många biltillverkare togs på sängen och att sänka priserna i tider av hög inflation kommer bli en svår utmaning.

Inget annat bilmärke har ännu valt att följa efter och sänka sina priser, men det har också bara hunnit gå en kort tid. Volvo Cars i Sverige uppger för Carup att de ”inte kommer att ändra priser enbart utifrån hur en enskild konkurrent agerar”. Volkswagen är störst på elbilar i Sverige, och ”brukar normalt aldrig kommentera våra konkurrenters aktiviteter och avstår från det även denna gång”.

Volvo Cars kommer inte ändra priset utifrån hur en enskild konkurrent agerar.

För de stora tillverkarna är det ingen panik eller brådska med att ändra priserna. De flesta sitter med stora orderstockar som är sålda till högre priser som först ska levereras till kunder. Den som beställer en ny Volvo XC40 elbil idag får vänta 11-12 månader på leverans så Volvo har fortfarande en kö på beställningar som ska byggas. 

Även Volkswagen har gott om kunder med bilar som är sålda till högre priser och det är ingen panik med att fylla på i orderböckerna. Volkswagen-koncernen meddelade förra veckan att 310 000 kunder väntar på sin elbil under 2023, det motsvarar mer än halva 2022 års produktionsvolym på elbilar. 
– Den höga orderbanken är ett tydligt bevis på att kunderna uppskattar vår starka produktportfölj. Det ger oss tillförsikt inför 2023 trots en svagare makroekonomi och fortsatt utbudsbrist. De sistnämnda förväntas förbättras stegvis under året, säger Hildegard Wortmann, försäljningsdirektör hos Volkswagen-koncernen.

Vissa svenska köpare har väntat 1,5 år på sin Hyundai Ioniq 5. Nu går det att få en Tesla med en månads väntan, men det kan bli dyrt att hoppa av sitt gamla köpeavtal.

Köpare hos Hyundai har i vissa fall väntat 1,5 år på sin elbil, som nu är lite dyrare än vad en motsvarande Tesla kostar. I sociala medier har ägare uttryckt att de funderar på att hoppa av affären och köpa en billig Tesla som de kan få om en månad. Men den som avbeställer en bil som är köpt via återförsäljare hos något av de traditionella märkena kan det blir dyrt. De tillämpar MRF:s regler där det kostar 7-15 procent av köpesumman att avbeställa en bil. Tesla justerade ner priserna för köpare som låg inne med beställningar, men det kan du inte räkna med att traditionella återförsäljare kommer att göra.

Den som funderar på att beställa en ny elbil av ett annat märke än Tesla bör ha is i magen och invänta vad som händer med priserna. Även om det finns många inneliggande ordrar hos andra tillverkare och leveranstiden är lång kommer en prissänkning sannolikt att bli oundviklig om några månader när den stora bulken av bonusbilar är levererad.

Ett alternativ är att se till att få en stor rabatt vid beställningen. För de andra bilmärkena är det lättare att hantera priskriget med hjälp av rabatter. Det skulle se illa ut för den som hämtar ut sin bil efter mer än ett års väntetid att samma bil nu går att beställa till ett mycket lägre pris. Med rabatter är det lättare att flyga under radarn.

Så mycket kostar de elektriska SUV:arna nu

Tesla Model Y 549 080 kronor (inkl lev avg på 9180 kr)
Räckvidd: 455 km

Volkswagen ID.4 Pro Performance 584 900 kronor
Räckvidd: 516 km

Volvo XC40 Recharge Single Plus 637 400 kronor
Räckvidd: 462 km

Hyundai Ioniq 5 77 kW 594 900 kronor
Räckvidd: 507 km

Ford Mustang Mach-E RWD SR 707 900 kronor
Räckvidd: 440 km

BMW iX3 699 000 kronor
Räckvidd: 460 km

Kia EV6 639 900 kronor
Räckvidd: 528 km

Audi Q4 Proline 40 e-tron 622 800 kronor
Räckvidd: 515 km

Skoda Enyaq IV 80 640 500 kronor
Räckvidd 492 km

MG Marvel R 514 900 kronor
Räckvidd: 402 km

Kia Niro EV 530 500 kronor
Räckvidd: 460 km

Skoda Enyaq ligger nu cirka 90 000 kronor över en Tesla Model Y.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester