Här är de okända ändringarna på nya Tesla Model Y. Teslas nya elbil är i Sverige och jag har kollat in detaljerna som andra missat. Under skalet har elbilen fått krocktåliga Saab-stötfångare som ska stoppa de flesta skadorna. Dessutom har 70 delar i chassit bytts ut mot en enda.
I Sverige finns det just nu två exemplar av nya Tesla Model Y. En står nere i Göteborg och den andra befinner sig i Teslas showroom på Sveavägen i Stockholm, vilket är den bilen jag fått inspektera närmare. Jag provsitter utan att känna Teslaskam. Det första man tänker på när man ser nya Model Y är att den har en fräckare design jämfört med sin föregångare både på utsidan och insidan. Jag måste säga att den är riktigt snygg i verkligheten. Även om Tesla säger att ändringarna utanpå mest har gjorts för att öka effektiviteten och räckvidden.
Nya Model Y har fått mer robusta stötfångare både bak och fram som under ytan påminner en hel del om det Saab lanserade redan på 1970-talet. De ska kunna undvika många krockskador i lägre fart och bara fjädra tillbaka. Stötfångarna har nya plastdelar som tar emot stötar vid eventuella kollisioner och skyddar elbilen lite extra. Dessutom har flera delar gjorts om vid bakdelen vilket gör dem lättare att tillverka och byta ut vid eventuella reparationer. Något som förhoppningsvis kan sänka försäkringskostnader. Precis som tidigare består nya Model Y fortfarande av två stora chassidelar som sammanfogas med en tredje större batteridel.




Jämfört med sina föregångare är nya Model Y omarbetad till ungefär 70 procent. 70 mindre delar har bytts ut mot en större del i chassit. Under skalet på nya Model Y har Tesla arbetat med att ta fram en ny hjulupphängning, stötdämpning och en fjädringskomfort som ska göra modellen mer bekväm och tystare än tidigare. Att Tesla valt att lägga ett fokus på det är inte jättekonstigt då den äldre Model Y fått kritik för stötig fjädring. Men det har vi ingen chans att testa i visningsrummet på Sveavägen i Stockholm.
En lite svagare sida hos gamla Model Y var att den upplevdes som bullrig. Detta är något Tesla har arbetat med att få bort genom helt nya akustikglas på alla ytor i kombination med nytt ljuddämpande material. Enligt Tesla själva ska detta göra att vägbullret minskar med 22 procent, slagljudet med 20 procent och vindljudet med 20 procent. Utan att ha fått köra bilen skulle jag säga att nya Model Y är ett tydligt lyft jämfört med sin företrädare.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.