Teslas nya FSD kör med AI och neurala nätverk

Teslas vd Elon Musk har lovat helt självkörande fordon nästan varje år det senaste decenniet. Nu har den senaste uppdateringen kommit som han själv säger är “mindblowing”. Bilarna fattar för första gången sina beslut utifrån neurala nätverk, AI-teknik med fokus på självinlärning, snarare än att förlita sig på förprogrammerade protokoll från tekniker.

Tesla rullade nyligen ut den senaste versionen av deras självkörande programvara, FSD, till en bredare skala testförare. De första reaktionerna var att uppgraderingar inte alltid är uppenbara medan andra var desto mer entusiastiska. En del påpekade att FSD Beta V12.3, som den heter, gjorde enklare misstag samtidigt som andra menade att den var bättre på att byta körfält än föraren själv.

Den senaste uppdateringen kommer med en avgörande skillnad. Bilarna fattar nämligen för första gången sina beslut utifrån neurala nätverk, AI-teknik med fokus på självinlärning, snarare än att förlita sig på förprogrammerade protokoll från tekniker. Programvaran är givetvis kodad av tekniker även denna gång men tanken är att bilarna ska lära sig av sina beslut och sitt beteende och på så sätt bli bättre med tiden. Elon Musk kallar uppdateringen för ”mindblowing”, häpnadsväckande, men det är inte första gången. Läsarna på elbilssajten Electrek är inte lika imponerade som vd:n själv. 

– Fick uppgraderingen i dag. Jag är inte i chock. Bättre på grundläggande manövrar, men inget arbete gjordes med byten av körfält eller kartan. Den missade en avfart för att den var i fel fil och bytte körfält för tidigt inför en vänstersväng. Om de hade lagt ner lite mer tid på att justera filbyten och kartan hade det gjort en enorm skillnad. Men den gjorde i alla fall inget farligt, även om jag följde den mycket noggrant, säger en ägare som testat på techsajten Electrek.

Ryan Levenson från Kilowatts var desto mer imponerad. Särskilt stor skillnad märkte han på bilens förmåga att på ett smidigt sätt justera hastigheten. Han hävdade också att programvaran kändes betydligt mer mänsklig än tidigare versioner. 
– Min upplevelse var att bilen potentiellt sett var bättre på körfältsbyten än jag själv, säger Ryan Levenson.

Men allt var inte perfekt. Beta-versionen kämpade vid blinkande rödljus och bromsade fram och tillbaka mellan varven. De röda lyktorna i Chinatown förväxlades med rödljus och bilen tvärnitade även på gult. Slutligen så fick föraren även ta över vid ett tillfälle, för att undvika att köra in i mittremsan som bilen inte verkade registrera.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester