En ny huvudvärk har dykt upp för Tesla. De har fortfarande 1000-tals gamla utgående Model Y stående. Förra kvartalet tillverkade Tesla 26 000 fler bilar än de sålde – men lagret kan vara mycket större än så.
Tesla har ett växande problem med sin mest sålda bilmodell, Model Y. I Sverige syns det här problemet tydligt. På Teslas egen hemsida finns mängder av Model Y i den utgående modellen tillgängliga som lagerbilar redo för omedelbar leverans. I alla olika färger och versioner. Men det är inte unikt för Sverige, utan ett globalt problem. Nu måste Tesla hitta ett sätt att bli av med alla gamla Model Y.
I Teslas officiella kvartalsrapport för Q1 2025 framgår att företaget tillverkade 362 615 elbilar globalt under årets tre första månader. Men företaget sålde bara 336 681 stycken. Det innebär ett överskott på 25 934 bilar, bara under ett enda kvartal. Men det verkliga antalet osålda fordon i lagret kan vara mycket högre än så.
Q1-2024 | Q2-2024 | Q3-2024 | Q4-2024 | Q1-2025 | Årsförändring (YoY) | |
Produktion Model 3/Y | 412 376 | 386 576 | 443 668 | 436 718 | 345 454 | -16 % |
Produktion andra modeller | 20 995 | 24 255 | 26 128 | 22 727 | 17 161 | -18 % |
Total produktion | 433 371 | 410 831 | 469 796 | 459 445 | 362 615 | -16 % |
Leveranser Model 3/Y | 369 783 | 422 405 | 439 975 | 471 930 | 323 800 | -12 % |
Leveranser andra modeller | 17 027 | 21 551 | 22 915 | 23 640 | 12 881 | -24 % |
Totala leveranser | 386 810 | 443 956 | 462 890 | 495 570 | 336 681 | -13 % |
Siffran på nästan 26 000 bilar är skillnaden mellan produktion och försäljning under just första kvartalet i år. Men den säger inget om hur stora lagren har hunnit växa sig över tid. Tesla redovisar inte öppet hur många bilar de har i lager, men det går att göra en uppskattning. Vi har tagit hjälp av AI-verktyget ChatGPT för att utifrån Teslas egen kvartalsrapport för Q1 2025 räkna ut hur många bilar som Tesla faktiskt har i lagret.

I kvartalsrapporten nämns nämligen att företaget har ett globalt försäljningslager som motsvarar 22 dagars försäljning. Det kallas ”days of supply” och är ett vanligt sätt i bilbranschen att mäta hur stort lagret är i förhållande till hur snabbt bilarna säljs. Ju högre siffra, desto fler osålda bilar står stilla.
För att omvandla det till ett faktiskt antal fordon kan man titta på hur många bilar Tesla sålde totalt under kvartalet och räkna ut hur många som i genomsnitt säljs per dag. Den genomsnittliga dagliga försäljningen blir ungefär 3 740 bilar. Om man multiplicerar det med 22 dagar får man en uppskattning av det totala lagret: omkring 82 280 bilar.
Beräkning bygger på publikt tillgängliga siffror och är ingen exakt vetenskap. Men den ger en rimlig indikation på att Tesla kan ha över 82 000 osålda bilar idag. Det inkluderar samtliga modeller, men det är oklart hur många som är av den gamla typen av Model Y. Det är bilar som kan bli svårsålda nu när den nya modellen kommit till en ringa merkostnad.

Bara på Teslas svenska hemsida finns massor av den gamla modellen av Model Y för omedelbar leverans. Det handlar inte om några enstaka exemplar, utan om ett brett urval med olika färger, utrustningsnivåer och fälgar. Att det finns så många bilar i lager kan tyda på att Tesla har svårt att sälja ut äldre versioner av Model Y, samtidigt som de nya uppdateringarna ännu inte lockat tillräckligt många köpare.
Det här innebär flera utmaningar för Tesla. För det första binder osålda bilar stora summor kapital, vilket påverkar kassaflödet negativt. För det andra riskerar företaget att tvingas till prissänkningar för att tömma lagren, något som sänker marginalerna. Och för det tredje blir det svårare att planera produktionen framåt om efterfrågan svänger snabbt.
Enligt Teslas kvartalsrapport så har man en produktionskapacitet på 700 000-750 000 bilar per kvartal. Men ändå tillverkade man knappt hälften så många elbilar under det första kvartalet 2025. Det säger en del om att man just nu är återhållsamma med produktionen med tanke på den lägre efterfrågan.
Samtidigt kan detta innebära möjligheter för svenska bilköpare. Om Tesla sitter med fulla lager kan vi komma att se fler kampanjer och kanske till och med rabatter på bilar. Men för företaget bakom är det ett tydligt varningstecken – särskilt när över 82 000 bilar globalt står stilla och väntar på nya ägare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.