Skillnaden i service och reparationskostnader mellan olika bilmärken är enorm. På tio år kan det skilja 167 000 kronor mellan dyrast och billigast. Tesla krossar mångas fördomarna och skräller i undersökningen.
Många som köper bil vet inte vad det kostar att äga den i verkligheten. De flesta tittar enbart på försäljningspriset utan att räkna in andra typer av kostnader för bilen. Men i Consumer Reports senaste studie valde de att ta en närmare titt på hur dyra service- och reparationskostnader kan vara mellan olika bilmärken under en tioårsperiod.
Consumer Reports bad därför sina medlemmar i företagets årliga undersökning att berätta hur mycket de betalade för saker som reparationer, däck- och oljebyten på sina bilar under de senaste 12 månaderna. Analysföretaget räknade inte med kollisionsskador på bilarna.
Resultatet de fick fram visar att det finns stora skillnader i hur mycket olika märken kostar att äga. Ägare av det dyraste bilmärket betalade 167 000 kronor mer under en tioårsperiod än ägare av märket med de billigaste kostnaderna.
Bilmärket med minst kostnader var Tesla. Att köra en elbil från Tesla under ett decennium kan enligt undersökningen kosta 44 000 kronor. Det är betydligt mindre än tyska bilmärken som BMW och Mercedes, som låg på 104 000 kronor respektive 115 000 kronor. Det dyraste bilmärket av alla var Land Rover vars kostnader låg på 211 000 kronor.
– Dyra lyxbilar är ofta ganska dyra att underhålla över tid, säger Steven Elek från Consumer Reports. Totalt sett var det 29 olika bilmärken som analyserades och här är hela listan.
Så mycket kostar det att äga en bil från olika bilmärken:
Bilmärke | Period 1-10 år |
Tesla | 44 000 kronor |
Buick | 53 000 kronor |
Toyota | 53 000 kronor |
Lincoln | 55 000 kronor |
Ford | 59 000 kronor |
Chevrolet | 60 000 kronor |
Hyundai | 61 000 kronor |
Nissan | 62 000 kronor |
Mazda | 63 000 kronor |
Honda | 64 000 kronor |
Kia | 64 000 kronor |
Dodge | 70 000 kronor |
Jeep | 70 000 kronor |
Chrysler | 71 000 kronor |
Volkswagen | 71 000 kronor |
Cadillac | 72 000 kronor |
Ram | 73 000 kronor |
Lexus | 74 000 kronor |
GMC | 79 000 kronor |
Subaru | 79 000 kronor |
Mini | 83 000 kronor |
Acura | 85 000 kronor |
Infiniti | 93 000 kronor |
Volvo | 101 000 kronor |
BMW | 104 000 kronor |
Audi | 108 000 kronor |
Mercedes | 115 000 kronor |
Porsche | 154 000 kronor |
Land Rover | 211 000 kronor |
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.