Tesla ökar 185% i Norge – krossar konkurrenterna

Maj-siffrorna visar på nya dramatiska ras för Tesla på flera håll i Europa. Men i Norge tar Tesla otrolig revansch och ökar med 185 procent.

Från Frankrike till Sverige visar siffrorna samma mönster: ett kraftigt fall. Trots att elbilsmarknaden i stort växer på flera håll tappar Tesla fotfästet. Men samtidigt som siffrorna störtdyker i flera länder på kontinenten sker något helt annat i Norge. Där har försäljningen plötsligt skjutit i höjden och Model Y fullständigt dominerar. Försäljningen ökade med 185 procent i Norge i maj och Tesla krossar konkurrenterna.

Först till raset. I Frankrike sjönk Teslas nyregistreringar med hela 67 procent i maj jämfört med samma månad i fjol. Även i Portugal sjönk registreringarna med 68 procent i maj. Ett ännu tyngre tapp än många befarat. Även i Sverige pekar det brant neråt, med ett ras på 53,7 procent. Det sker samtidigt som den svenska elbilsförsäljningen ökar rejält. Totalt steg nyregistreringarna av elbilar med 24 procent i maj, och även laddhybrider ökade. Tesla är alltså inte offer för ett generellt elbilsstopp. Köparna har bara valt något annat.

Trots nya Model Y fortsätter Teslas ras i flera länder.

I maj registrerades 25 675 nya bilar i Sverige, vilket är en blygsam ökning totalt sett. Men inne i siffrorna syns ett tydligt skifte. Tesla tappar stort, medan märken som Volkswagen och Volvo tar plats. VW ID.7 var Sveriges mest sålda elbil i maj, följd av Volvo EX40. Tesla Model Y, som tidigare toppat listorna månad efter månad, fick nöja sig med tredjeplatsen.

Utvecklingen är likartad i flera andra europeiska länder. I Nederländerna minskade Teslas registreringar med drygt 36 procent i maj. I Spanien sjönk de med 28 procent. Totalt sett backar Tesla alltså kraftigt på nästan samtliga marknader utom en där vi hittills fått in siffror. Men det är ändå inte det värsta.

Teslas siffror i maj – land för land

Landnyreg. maj-25nyreg. maj-24Förändring (%)
Frankrike7211 204–67,0 %
Nederländerna1 0571 660–36,3 %
Sverige5031 086–53,7 %
Spanien7951 018–28,0 %
Norge2 604914184,90%
Nyregistrerade Tesla i maj 2025 jämfört med maj 2024 och procentuella förändringen.

I Kanada är situationen ännu värre. Québec som länge varit Teslas starkaste marknad i landet och en av de ledande elbilsregionerna i Nordamerika har nästan helt slutat köpa Tesla. Under första kvartalet i år minskade nyregistreringarna med hela 87 procent jämfört med samma period 2024. Endast 524 bilar registrerades. Tesla har dessutom i princip slutat importera nya bilar till provinsen efter att efterfrågan kollapsat.

Orsakerna är flera. Både det federala och det regionala bidragssystemet har pausats. Samtidigt har nya tullar på amerikanska bilar höjt priserna. Men det finns också en växande kritik mot Tesla som varumärke. En skandal kring över 40 miljoner kanadensiska dollar i ifrågasatta bidragsansökningar har skapat rubriker. Samtidigt har Elon Musks politiska utspel där han öppet stödjer Donald Trump, som nyligen föreslog att USA borde annektera Kanada, inte direkt stärkt Teslas image.

Men så har vi Norge. Där går utvecklingen åt rakt motsatt håll. I maj ökade Teslas registreringar med 185 procent jämfört med månaden innan. Totalt såldes 2 604 Teslor i grannlandet. Model Y stod för hela 2 349 av dem. Det gör inte bara modellen till Norges mest registrerade elbil. Den blev också den mest sålda bilen i landet, oavsett drivlina. På andra plats hamnade Toyota BZ4X, med betydligt färre registreringar: 921 stycken.

Det talas om priskampanjer och effektiv logistik. Men det kan också handla om att Tesla där fortfarande har ett starkt varumärke och att köparna inte övergett märket på samma sätt som i resten av Europa. Än saknas siffror från fler länder. Men fortsätter mönstret så lär vi se ett fortsatt ras i flera länder och eventuellt någon uppstickare. För Tesla är kontrasterna nu extrema. I vissa länder är man fortfarande störst. I andra håller man på att försvinna helt.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt