Strejken i USA där bilarbetare kräver 40 procents lönelyft kan göra Tesla, som saknar kollektivavtal, till jättevinnare. Förutom billigare tillverkningskostnader kan Teslas lönekostnader bli en tredjedel av de för Ford, GM och Stellantis.
– Oavsett strejkresultatet har Elon Musk redan vunnit, skriver Wall Street Journal.
En stor bilstrejk skakar bilindustrin i USA. Fackförbundet United Auto Workers har tagit ut tre stora fabriker i strejk och förklarat krig mot Ford, GM och Stellantis. Det mäktiga bilarbetarfacket kräver 40 procents löneökningar, bättre pensioner och endast 32 timmars arbetsvecka. Fords vd Jim Farley säger att kraven kan leda till att Ford går i konkurs.
Men det finns en stor vinnare: Elon Musk och Tesla. Enligt affärstidningen Wall Street Journal har Elon Musk redan vunnit strejken, och han gjorde det redan innan förhandlingarna startade för två månader sedan. Orsaken är att Teslas personal inte är fackföreningsanslutna och att Tesla står utanför lönekarusellen. Dessutom har Tesla redan från start enormt mycket lägre tillverkningskostnader för elbilar jämfört med de gamla jättarna.
Tesla gjorde under det senaste kvartalet en nettovinst på varje såld elbil på 57 000 kronor, vilket kan jämföras med Ford som gjorde en förlust på 340 000 kronor på varje elbil. Enligt Wall Street Journal har Tesla en arbetskraftskostnad på 45 dollar i timmen, jämfört med genomsnittet på 66 dollar. Efter fackets nya krav kan jättarna i Detroit tvingas betala 136 dollar i timmen.
Tesla har hittills kunnat hålla nere sina lönekostnader genom att ge aktieoptioner även till fabriksanställda, som gjort att de oftast kunnat ta hem fina aktievinster. Men kanske gör de nya stora löneökningarna att Tesla hamnar under press och att personalen i slutändan blir fackansluten.
– Vi uppmuntrar att spela musik och ha lite kul. Väldigt viktigt för människor att se fram emot att komma till jobbet! Vi betalar mer än UAW btw, men prestandaförväntningarna är också högre. skriver Elon Musk på X (tidigare Twitter).
Läs mer: Storstrejk i bilfabriker USA – kräver 40% lönelyft
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter