Nu avslöjar Elon Musk att Tesla sålt den billigaste modellen Tesla Model Y med låst dold räckvidd. Bilen har egentligen 64-96 km längre räckvidd än vad köparna fått. Nu är planen att ta betalt av ägarna för att låsa upp den fulla räckvidden. Trots att de redan betalat för hela bilen.
Tesla Model Y RWD är den billigaste versionen av världens mest sålda bilmodell. I Sverige kostar den 554 170 kronor att köpa med en räckvidd på 455 km enligt WLTP-normen. Nu visar det sig att Tesla sålt bilen utan att ge ägarna den fulla räckvidden. Istället har de låst 64-96 km i en dold reserv i batteriet som köparna aldrig kan utnyttja.
Ägarna trodde kanske att de ägde hela sin bil, och att de köpt och betalat för allt på bilen inklusive batteriet. Men så var alltså inte fallet. Tesla verkar hela tiden ha haft en dold plan med att låsa räckvidden och inte ge hela bilens kapacitet till ägarna. För nu avslöjar Elon Musk på X att Tesla kommer att låta ägare betala för att låsa upp den dolda räckvidden i batteriet de redan köpt.
The “260 mile” range Model Y’s built over the past several months actually have more range that can be unlocked for $1500 to $2000 (gains 40 to 60 miles of range), depending on which battery cells you have.
— Elon Musk (@elonmusk) May 4, 2024
Working through regulatory approvals to enable this. pic.twitter.com/6d5Ntekk01
– ”260 mile”-räckvidden Model Y som byggts under de senaste månaderna har faktiskt mer räckvidd som kan låsas upp för $1500 till $2000 (vinner 40 till 60 miles av räckvidd), beroende på vilka battericeller du har, skriver Musk på X.
I kilometer räknat betyder det att ägarna kan få cirka 55 mils räckvidd istället för 45,5 mil som bilen såldes med om de betalar upp till 22 000 kronor. Tesla ska nu bara få olika myndighetsgodkännanden för att låsa upp längre räckvidd. Många tycker troligen att det är kontroversiellt att Tesla först tagit betalt för bilen, men i hemlighet behållit omkring 20 procent av batteriet som en dold reserv med en listig plan för att tjäna mer pengar.
För något år sedan fick BMW hård kritik när de planerade att lägga sätes- och rattvärme bakom en betalvägg trots att delarna redan satt i bilen och kräva ett månadsabonnemang för 95 kronor för ägare som inte ville frysa. Tesla löper stor risk för liknande kritik för att de inte berättade att bilarna såldes med begränsad räckvidd och att du inte köpt hela batteriet du betalade för.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter