Tesla: Inget fel att ratten trillade av på 6 dagar gammal bil

Inte nog med att hans nya Tesla Model Y tappade ratten efter sex dagar. På Teslas verkstad krävde de ägaren på 1100 kronor för reparationen och hävdade att det var ägarens eget fel. Efter en Twitteromröstning backade Tesla och gav honom en helt ny bil. 

Som Carup tidigare rapporterat om tappade en ny Tesla Model Y ratten efter sex dagar. Händelsen inträffade i New Jersey i slutet av januari. Ägaren körde på motorvägen när Teslan plötsligt blev omöjlig att styra.

– Körde på motorvägen och plötsligt föll ratten av, hade turen att det inte fanns någon bil bakom och att jag kunde köra på sidan, skriver ägaren på Twitter där han också lagt upp flera bilder och en film på händelsen. 

Men problemen slutade inte där för ägaren. Bilen fick bärgas till Teslas servicecenter. Trots att de först bad mannen om ursäkt hävdade Tesla senare att han själv var skyldig till att ratten trillade av och skulle betala 1100 kronor för att få sin sex dagar gamla lagad. 

Av förklarliga skäl ilsknade ägaren till och lade upp hela konversationen och räkningen från Tesla på Twitter. Då gav sig slutligen Tesla och sa att de skulle stå för reparationen. Men ägaren nöjde sig inte med det.

Nu lade han upp en omröstning på Twitter om bilen borde lösas in. Twitteranvändarna var ganska eniga – och Tesla bestämde sig då att lösa in bilen på goodwill. De framhärdar dock fortfarande att de inte är ansvariga för felet och att det inte fanns brister hos bilen. Någon förklaring till varför ratten trillade av har han inte fått.