Tesla i nytt bråk om kollektivavtal: ”Röd linje”

Även i Tyskland skakas Tesla av bråk om kollektivavtal. Nu tillbakavisar fabrikschefen IG Metalls krav. 
– Diskussionen om 35-timmarsvecka är en röd linje för mig, vi kommer inte att korsa den, säger André Thierig till DPA. 

Kampen om kollektivavtal hårdnar vid Teslas tyska fabrik i Grünheide utanför Berlin. IG Metall kräver att Tesla ska införa IG Metalls kollektivavtal för att få upp lönerna till samma nivåer som hos tyska biltillverkare. 
– Utan kollektivavtal ligger lönerna på Tesla fortfarande betydligt under nivån i andra bilfabriker i Tyskland. Teslas ledning ursäktar kollektivavtalet genom att hänvisa till dess lägsta löneklass. Men de två lägsta löneklasserna används inte ens i bilfabriker, säger distriktschefen Jan Otto till Tyska nyhetsbyrån DPA.

Teslas Gigafactory i Grünheide i Tyskland. Foto: Tesla

Men enligt Tesla har de höjt lönerna mer än de krisande tyska konkurrenterna. Hade de haft kollektivavtal hade löneökningen stannat på två procent i år, uppger fabrikschefen. 
– Det fanns en löneökning på två procent i år i det aktuella kollektivavtalet. Eftersom vi befinner oss i en annan ekonomisk situation än branschen som helhet kunde vi fördubbla lönerna – med fyra procent. Sedan produktionen startade motsvarar detta en löneökning på mer än 25 procent på mindre än fyra år, säger fabrikschefen André Thierig till DPA.

Precis som i Sverige vägrar Tesla att teckna kollektivavtal med metallfacket i Tyskland. Om IG Metall får igenom sina hotas utbyggnaden av fabriken, enligt fabrikschefen. Nu kan ett val till företagsrådet göra att de tvingas kapitulera och ändå införa kollektivavtal om IG Metall kommer i majoritet i företagsrådet. 
– Diskussionen om 35-timmarsvecka är en röd linje för mig, vi kommer inte att korsa den. Personligen kan jag inte föreställa mig att beslutsfattarna i USA kommer att fortsätta driva på fabriksutbyggnaden om valresultatet gynnar IG Metall, säger Thierig.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt