Tesla hamnade på plats 111 av 111 – efter Dacia

Tyska bilprovningsföretaget TÜV har rankat 111 bilar som är 2-3 år gamla efter andelen fel. Allra sämst var Tesla Model 3 som slutade sist, på plats 111, efter Dacia Logan. 
– Hjulupphängningarna på många elbilar lider av drivbatteriernas höga vikt, säger Dr. Joachim Bühler, vd för TÜV. 

Fler och fler elbilar börjar nu synas i statistiken hos det tyska bilprovningsföretaget TÜV som presenterat sin nya statistik för bilar som är 2-3 år gamla. Elbilarna har blandade resultat i undersökningen. Allra bäst gick det för Volkswagen e-Golf, som hade en felfrekvens på 2,6 procent. Renault Zoe hade 5,1 procent fel. 

Tesla Model 3 svarar för ett riktigt bottennapp och hamnar på plats 111 av 111 rankade bilar i undersökningen. Model 3 hade en felfrekvens på 14,7 procent. Många av Tesla-bilarna hade defekter på bromsarna, hjulupphängningarna och belysningen. I genomsnitt hade Teslorna rullat 5500 mil jämfört med 4100 mil för genomsnittsbilen. 

TÜV-testerna avslöjar flera typiska säkerhetsdefekter för elfordon. Fel PÅ bromsarna ligger över genomsnittet, vilket sannolikt beror på att de används mindre på grund av att bromskraftåtervinning. Även hjulupphängningar verkar ta mer stryk än hos blar med förbränningsmotorer. 

– I vilken utsträckning de identifierade broms- och axeldefekterna är typiska för elfordon och om tillverkarna behöver göra förbättringar av vissa modeller kommer att bli tydligt under de kommande åren, säger Dr. Joachim Bühler.

Den bästa bilen av alla i undersökningen var VW Golf Sportsvan. Andelen 2- till 3-åriga fordon med betydande defekter var endast 2,0 procent. Audi Q2 var näst bäst med 2,1 procent och Audi TT med 2,5 procent. Förutom Tesla Model 3 hamnade Dacia Logan och Seat Alhambra i botten med en felprocent på 11,4 respektive 10,3 procent. I undersökningen utvärderades 10,2 miljoner allmänna besiktningar av bilar som utfördes från juli 2022 till juni 2023. 

TÜV efterlyser nu fler tester för elbilar i den tyska bilprovningen. 
– Testet av elbilars högspänningsbatteri har hittills bestått av en rent visuell inspektion. Testorganisationerna behöver bättre tillgång till säkerhetsrelevanta fordonsdata för att kunna kontrollera tillståndet för batteriet och andra komponenter, säger Dr. Bühler. 
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester