Världens största räckviddstest har avgjorts i Norge. Elbilen Lucid slog rekord – men kom sist. Istället chockade Tesla och knockade alla i testet med nya Model Y.
27 nya elbilar kördes tills batteriet var helt tomt och elbilarna dog. Motors och NAF:s enorma räckviddstestet kördes 15-gradig värme och tidvis regn. Du hittar hela resultatet längst ner i denna artikel. Redan när testet startade såg det ut som det skulle bli räckviddsrekord. Aldrig tidigare har en elbil med längre räckvidd startat i testet.
Lucid Air ska komma 96 mil, enligt WLTP-siffrorna. Det blev också rekord för Lucid, men samtidigt kom bilen allra sist i testet. Bilen stannade efter 83,2 mil. Testet handlar till stort del att ta reda på bilarnas verkliga räckvidd i förhållande till WLTP. Och med en negativ avvikelse på drygt 13 procent var Lucid sämst av alla, trots rekordet.


Istället var det Tesla som briljerade stort med chocklång räckvidd i testet. Nya Tesla Model Y har fortsatt att vara Norges mest sålda bil, trots säljras i andra länder. Den nya modellen av Teslas storsäljare har en officiell WLTP-räckvidd på 58,6 mil. Men i testet kom den betydligt längre än så. Först efter 65,3 mil var Teslans batteri tomt. Det innebär att bilen kom 11,4 procent längre än vad Tesla lovat.
Även Tesla Model 3 imponerade på testförarna. Den stannade först efter 72,9 mil. Det var testets näst längsta räckvidd.
– Man kan snabbt konstatera att Teslasyskonen Model Y och Model 3 presterade bäst av alla. Model Y med sin positiva räckviddsavvikelse på 11 procent. Model 3 med sin extrema räckvidd för ett pris i Norge på drygt 400 000 kronor, skriver Motor.

Bakom Tesla Model Y kom nya uppstickaren Zeekr X tvåa. Länge såg det ut som den skulle vinna testet. Men till slut kom den 58,5 mil, vilket var 8 procent bättre än WLTP-räckvidden. Volvos nya flaggskepp EX90 kom 58,1 mil innan batteriet dog, men slutar långt ner i testet då den hade en negativ WLTP-avvikelse på 4,6 procent.
Ovanligt många av bilarna kom längre än den utlovade WLTP-räckvidden i år. 15 av 27 elbilar kom längre än den officiella räckvidden innan batteriet var helt tomt. Det slutade med att testförarna var rejält uttröttade av körningen, utan att de behövt ta en laddpaus på över tio timmar. Lucid kunde köras i över 13 timmar.
– Tack, och god watt, skriver Motor efter testet.
Så långt kom 27 elbilar i räckviddstest 2025
Bil | WLTP-räckvidd (km) | Uppnådd (km) | Avvikelse, procent |
Tesla Model Y | 586 | 653 | 11,43% |
Zeekr 7X | 541 | 585 | 8,13% |
BYD Tang | 530 | 562 | 6,04% |
MGS5 | 465 | 489 | 5,16% |
Peugeot E-5008 | 488 | 512 | 4,92% |
Volkswagen ID.7 Tourer | 568 | 595 | 4,75% |
BMW iX xDrive 60 | 668 | 695 | 4,04% |
Polestar 4 | 600 | 624 | 4,00% |
Tesla Model 3 | 702 | 729 | 3,85% |
BYD Sealion 7 | 502 | 517 | 2,99% |
Lotus Emeya R | 435 | 447 | 2,76% |
Voyah Courage | 440 | 452 | 2,73% |
Opel Grandland | 569 | 578 | 1,58% |
MB G-klasse | 455 | 462 | 1,54% |
Porsche Macan | 543 | 544 | 0,18% |
Skoda Elroq | 424 | 420 | −0,94% |
Audi A6 | 663 | 655 | −1,21% |
Volkswagen ID.Buzz | 456 | 450 | −1,32% |
Ford Capri | 627 | 615 | −1,91% |
Polestar 3 | 695 | 667 | −4,03% |
Kia EV3 | 590 | 566 | −4,07% |
Audi Q6 | 582 | 558 | −4,12% |
Volvo EX90 | 609 | 581 | −4,60% |
MG Cyberster | 443 | 422 | −4,74% |
Hongqi EHS7 | 540 | 514 | −4,81% |
Ford Explorer | 566 | 533 | −5,83% |
Lucid Air | 960 | 832 | −13,33% |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter