Tesla anklagar nyhetsbyrå för lögner: ”Falsk bild”

Tesla anklagar nyhetsbyrån Reuters för att ha fabricerat nyheter och gått ut med bevisligen felaktig information. Nyhetsbyrån påstod att Tesla satt i system att skylla bilarnas defekter på ägarna. 
– Reuters publicerade en artikel som leder med en vilt missvisande rubrik och är full av ofullständig och bevisligen felaktig information, skriver Tesla på X. 

I förra veckan publicerade nyhetsbyrån Reuters en stor granskning av Tesla där de hävdar att tillverkaren satt i system att skylla fel på bilarna på ägarna för att undvika dyra garantireparationer. Bland annat handlade det om fel på hjulupphängningar och att Tesla inte återkallat Model S och X i Europa för bakre länkarmar som brister under körning. Uppgifterna återpublicerades i flera svenska tidningar, bland annat här på Carup.

Tesla har ingen PR-avdelning och svarar aldrig på frågor från journalister. De kommenterar i vanliga fall aldrig tidningsartiklar. De valde att inte svara på Reuters frågor innan artikeln publicerades. Nu går Tesla ovanligt nog ut och bemöter Reuters uppgifter i ett långt inlägg på X. Enligt Tesla är Retuers uppgifter i artikeln fabricerade och Tesla ska ha betalat för de flesta av de 120 000 garantireparationerna. Föraren i artikeln fick reparera en ny Tesla Model Y efter bara 18 mil, men Tesla uppger i sitt bemötande att skadorna skulle ha orsakats av en krasch som var en försäkringsskada. 

– Att använda en kunds ensidiga version av händelser som den universella upplevelsen för alla kunder målar upp en falsk och vilseledande bild av Tesla. I verkligheten, för varje upprörd kund, finns det hundratals fler som är nöjda med sin Tesla och ivriga att göra om sina affärer. Siffrorna ljuger inte när det gäller återkommande försäljning och kundnöjdhet, skriver Tesla i sitt bemötande som du kan läsa ord för ord här nedan. 

Två uppgifter som framkommit efter Reuters granskning är att transportmyndigheterna i Sverige och Norge nu granskar bristfälliga bakre länkarmar på Tesla Model S och Model X. Felet har tidigare gjort att Tesla tvingats återkalla bilar i Kina. Om granskningen leder fram till att myndigheterna hittar brister kan Tesla även få återkalla bilar i Europa. 

Teslas svar på Reuters uppgifter om garantifusk:

Reuters publicerade en artikel som leder med en vilt missvisande rubrik och är full av ofullständig och bevisligen felaktig information.

Den här senaste artikeln antyder vagt och orimligt att det finns tusentals och åter tusentals missnöjda Tesla-kunder. Det är meningslöst eftersom det är icke-sakligt – verkligheten är att Teslas kundnöjdhet är bland de bästa och högsta i branschen.

Missvisande rubrik:
“Tesla anklagade förare för fel på delar som man länge visste var defekta.”

Verkligheten (begravd i artikeln):
Tesla betalade för de flesta av de 120 000 fordonsreparationerna under garantin.

Fabricerad story:
Kundfotot representerar inte en defekt komponent, utan istället en komponent efter kraschen som skadades under loppet av att minska de negativa effekterna av en kollision. Kunden informerades om att Tesla kunde granska fjärrövervakning och förstod att det inträffade en krasch som ledde till att denna reparation inte täcktes av garantin.
De flesta, om inte alla, tillverkargarantier utesluter skador orsakade av en krasch eftersom det är poängen med försäkringsskyddet.

Användbart sammanhang:
Tesla har det mest avancerade fordonsövervakningssystemet som kan identifiera nya problem, bestämma omfattningen och möjliggöra snabbare fordons- och serviceförbättringar än vad som någonsin har setts i bilindustrin. Vi vidtar åtgärder så fort vi ser ett problem, något som bör hyllas som bäst i klassen, och som ofta nämns av våra tillsynsmyndigheter som en stor säkerhetsfördel.

Falsk anklagelse:
Författaren har blandat ihop ett bullerrelaterat (icke-säkerhetsproblem) med en rad orelaterade och frånkopplade serviceåtgärder. I motsats till artikelns påståenden baserade på felaktiga uppgifter, är Tesla sanningsenliga och transparenta med våra säkerhetsregulatorer runt om i världen och alla insinuationer annars är helt enkelt felaktiga.

Teslas serviceprinciper:
a. Våra servicetekniker och rådgivare diagnostiserar, underhåller och fixar våra kunders bilar effektivt och är inte motiverade att tjäna på kundernas reparationsbehov.
b.Tesla förser våra servicemedarbetare med utmärkta kompensations- och förmånspaket. De arbetar inte med provision som hos andra återförsäljare som är motiverade att sälja mer eller överdebitera sina kunder.
c.Den bästa servicen är ingen service. När service måste utföras åtgärdar vi 90 %+ problem utan att ens behöva kunden närvarande – antingen genom uppdateringar på distans eller med mobiltjänst hos en kund eller på arbetsplatsen.

För att se Teslas tillvägagångssätt i aktion kan man hänvisa till denna underhållsstudie från tidigare i år, “Tesla utsågs till det billigaste lyxbilsmärket att underhålla..” →
https://autos.yahoo.com/tesla-named-cheapest-luxury-car-110000613.html?guccounter=2#:~:text=Tesla’s%20average%20maintenance%20cost%20was,the%20Model%203%20in%20fourth

Detta körsbärsplockande förhållningssätt till journalistik resulterar i att man missar sanningen, vilket är ett mönster i många av de negativa artiklarna om Tesla.

Att använda en kunds ensidiga version av händelser som den universella upplevelsen för alla kunder målar upp en falsk och vilseledande bild av Tesla. I verkligheten, för varje upprörd kund, finns det hundratals fler som är nöjda med sin Tesla och ivriga att göra om sina affärer. Siffrorna ljuger inte när det gäller återkommande försäljning och kundnöjdhet.

Vi strävar efter att göra varje kund till en livslång medlem av Tesla-familjen.
Medan andra kanske har sina egna agendor har våra principer varit desamma sedan början: att tillverka de säkraste bilarna i världen, som är enklast att underhålla, samtidigt som världens övergång till hållbar energi påskyndas.

LÄS MER: