Han fick tidernas bud på sin Ferrari. 940 miljoner. Men vissa saker går inte att köpa för pengar.
Ferrari F50 GT utvecklades 1996 för att utmana McLaren F1 GTR i GT1-klassen. Men en plötslig regeländring kom, som tvingade Ferrari att lägga ner programmet. Bilen hann aldrig delta i något officiellt lopp. Och vad ledde detta till, då? Jo. Att endast tre exemplar byggdes. Och precis som med många andra sällsynta bilar, gav detta F50 GT en unik status. En bil som är lika ovanlig som eftertraktad.
Men det slutar inte där. Bilen i fråga är chassi 001, byggd helt i Maranello av Ferrari själva, och den mest värdefulla av de tre redan extremt sällsynta exemplaren. De två andra färdigställdes av Michelotto med befintliga delar. Denna Ferrari F50 GT är därför ett nästan ovärderligt samlarobjekt. Det går knappt att sätta ett pris på den. Iallafall inte om man frågar ägaren, Arthur Zafiropoulos.


Bilen är ett tekniskt underverk. Under huven sitter en 4,7-liters V12-motor, direkt härledd från Formel 1, som levererar 750 hästkrafter. Karossen är helt byggd i kolfiber. Den har en massiv bakvinge, aggressiva diffusorn och takintagen som gör aerodynamiken vass nog att bli Ferraris ultimata vapen på långlopp. Men nu är det istället en samlarbil.
Vid evenemanget The Quail i utsågs F50 GT till ”Best of Show” (bäst på hela showen). Ett imponerande pris. Men det som drog mest uppmärksamhet? Budet som avböjdes bakom kulisserna. Zafiropoulos ska ha tackat nej till 940 miljoner kronor för bilen, uppger AutoPlus. Och hans svar var enkelt. Tydligt. Kort. Men mest av allt, iskallt.
– Nej, tack.

Summan skulle ha gjort bilen till den dyraste Ferrarin i historien, efter en Ferrari 250 GTO som såldes 2023. Men Zafiropoulos ryckte på axlarna. Och hans agerande påminner oss om en sak. Vissa bilar inte bara är investeringar. För ägaren är de delar av historien och en symbol för italiensk passion. Genom att behålla sin Ferrari F50 GT visar Zafiropoulos att samlandet kan handla mer än pengar. Det handlar om kärleken till bilen.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.