System för förarövervakning sågas: ”Usla”

Den ideella organisationen IIHS, som verkar för trafiksäkerhet, sågar jättarnas förarövervakning. Av samtliga 14 system som testades, var det bara ett som fick godkänt. Resten var inte i närheten och BMW:s system reagerade inte ens när kameran var täckt.

Förarövervakning är en av bilvärldens senaste säkerhetsåtgärder och är tänkt att anpassa sig efter förarens, humör, trötthet och beteende. Tanken är att systemet ska lugna föraren när den känner sig stressad, avråda dig från att använda telefonen och förbättra din körteknik. Syftet är att öka trafiksäkerheten genom att ge föraren optimala förutsättningar för att utveckla sin körförmåga. 

När Insurance Institute for Highway Safety, en ideell organisation som verkar för trafiksäkerhet i USA, nyligen testade 14 av dessa system underkände man alla utom ett. Två klarade sig med nöd och näppe medan resterande 11 fick betyget “uruselt”. IIHS menar att systemen riskerar att få en motsatt effekt ifall de inte levererar, eftersom det i grunden kan leda till att föraren förlitar sig på ett otillräckligt system. 

– Vi utvärderade bland annat BMW, Ford, General Motors, Genesis, Lexus, Mercedes-Benz, Nissan, Tesla och Volvo. De flesta av dem innehåller inte adekvata åtgärder för att stävja dåliga beslut och hindra förare från att tappa fokus på vad som händer på vägen, säger IIHS-presidenten David Harkey.

Lexus-systemet Teammate, var det enda som fick betyget “acceptabelt”, medan GMC och Nissan fick “dugligt”. Volvo, Tesla, Genesis, Mercedes-Benz och Ford Mustang fick samtliga betyget “underkänt”.

Organisationens seniorforskare Alexandra Mueller säger att systemen är kantade av brister och menar att de flesta inte övervakar ordentligt ifall föraren är uppmärksam eller inte. Det finns visserligen påminnelser och varningar men dessa aktiveras inte i rätt lägen och för det mesta alldeles för sent.
– Många kan användas trots att föraren inte är fastspänd eller att andra säkerhetsfunktioner är avstängda.

Nu hoppas IIHS att tillverkarna tar testet på allvar och ser över sina övervakningssystem och vidtar lämpliga åtgärder, som förhindrar förare från att vara ouppmärksamma eller använda semi-autonom teknologi vårdslöst. Men det finns anledning att vara positiv också. Tesla har till exempel redan kommit med förbättringar och IIHS tror att de flesta systemen kan uppgraderas med relativt enkla medel. 

– Inget system höll måttet hela vägen men i varje kategori fungerade minst ett system bra. Det betyder att korrigeringarna är lättillgängliga och i en del fall kan göras genom mjukvaruuppdateringar, säger David Harkey.

Inget av systemen fungerade särskilt bra men Fords system BlueCruise utfärdade varningar när förarens ansikte eller kamera var dolt och inte gick att analysera. BMW:s å andra sidan reagerade inte ens, varken när kameran eller föraren var dold.

Enligt IIHS är det oacceptabelt eftersom konstanta påminnelser om att föraren bör vara uppmärksam är det viktigaste. Så fort föraren inte har ögon på vägen bör systemet signalera både hörbart och visuellt inom 10 sekunder. Endast Ford, Lexus och GM uppfyllde kravet. Med det sagt är det uppenbart att förarövervakningen har en bit kvar hos samtliga tillverkare och att det behövs en brant kurva uppåt i utvecklingen innan förare förlitar sig för mycket på tekniken.

Godkänt:
Lexus LS, Teammate/Advanced Drive

Medelmåttigt:
GMC Sierra, Super Cruise
Nissan Ariya, Propilot med Navilink

Underkänt:
BMW X1, Active Driving Assistant Professional
Ford Mustang Mach-e, Bluecruise
Ford Mustang Mach-e, adaptiv farthållare med Stop & Go och filhållningsassistent
Genesis G90, Highway Driving Assist 2
Genesis G90, Smart Cruise Control/Lane Following Assist
Lexus LS, Dynamic Radar Cruise Control/Lane Tracing Assist
Mercedes S-klass, Active Distance Assist Distronic/Active Steering Assist
Nissan Ariya, Propilot Assist 2.0
Tesla Model 3, Autopilot version 2023.7.10
Tesla Model 3, Full Self-Driving beta, version 2023.7.10
Volvo S90, Pilot Assist
Källa: IIHS