Sveriges största Volvohandlare tar in nytt märke

Sveriges största Volvohandlare börjar sälja nytt bilmärke. Nu tar Bilia in ett nytt Geely-märke i sina bilhallar. Deras laddhybrid har dubbelt så lång räckvidd som Volvos.

Svenska Volvohandlare ska börja sälja det nya kinesiska bilmärket Lynk & Co. Nu ansluter sig Sveriges största Volvohandlare Bilia till de som ska sälja Lynk & Co. till en början är det fem utvalda handlare inom Bilia som ska pröva att sälja de nya elbilarna. Men båda parter öppnar för att samarbetet kan bli större. Om det här pilotprojektet slår väl ut.

– Att Lynk & Co nu väljer att använda Bilias breda försäljningsnätverk tror vi kommer gynna varumärket Lynk & Co och upplevelsen för våra gemensamma kunder”, säger Mathias Nilsson, vd för Bilia Personbilar.

Volvo får nu konkurrens i Bilias bilhallar av Lynk & Co. Deras nya laddhybrid 08 har en elektrisk räckvidd på 20 mil, dubbelt så mycket som Volvo XC60. Foto: Lynk & Co

Bilia är starkt förknippad med Volvo. Att de nu breddar verksamheten, öppnar dammluckorna och släpper in kineserna är ett stort steg för bilhandeln i Sverige. Volvo får konkurrens av en laddhybrid som har dubbelt så lång räckvidd som deras egen.
– Våra återförsäljare är egna företagare och kan själva välja vilka bilmärken de ska sälja. På många platser är det redan så, säger Magnus Holst, informationschef hos Volvo Cars.

Lynk & Co har tidigare bedrivit näthandel i Sverige. Men nu tar de ett stort kliv in i de vanliga bilhallarna. För den kinesiska elbilstillverkaren är det ett stort steg. Den europeiska bilindustrin har varit misstänksam mot deras produkter. 
– Vi är mycket glada att vi idag ingår ett utökat samarbete med Bilia genom att nu också kunna erbjuda försäljning av Lynk & Co bilar hos dem via utvalda försäljningsställen, säger Patric Holm, chef över Lynk & Co i Skandinavien. 

I en föränderlig värld där traditionella bilmärken befinner sig i en djup kris. Ser Bilia möjligheter att hitta nya sätt att få företaget att överleva i framtiden. 
– Vi jobbar redan idag med Lynk & Co bilar i våra serviceverkstäder och ser mycket fram emot att växa denna affär ytterligare genom försäljning av nya Lynk & Co bilar i våra distributionskanaler, traditionella som digitala, säger Mathias Nilsson. 
LÄS MER: