Sveriges enda privatägda Koenigsegg blir ännu mer unik efter makalös ombyggnad. Hyperbilen för 35 miljoner har lyfts ett snäpp till av Koenigsegg Legends Division.
– Först var jag orolig att allt arbete var förgäves och pengarna i sjön, säger Ronnie Gustafsson.
Han köpte en Koenigsegg CCXR från 2010 för 35 miljoner. Det är Sveriges enda privatägda exemplar av hyperbilen. Sedan började Ronnie Gustafsson fundera på att göra något lite annorlunda.
– Det var en bil som hade gått 400 mil och behövde en översyn. Vi satte oss ner och pratade om att göra något speciellt med den här bilen, säger Ronnie.
Efter viss tvekan sjösatte han projektet med Koenigsegg Legends Division. Det är en grupp specialister hos Koenigsegg som bygger om bilar efter speciella önskemål.
– Först satte jag in one to one säten och sydde om hela inredningen med samma färgpalett. Det blev mycket snyggare och sportigare med Alcantara. Även mittkonsolen och sidopanelerna fick en ny design.

V8-motorn med dubbelturbo hade några år på sitt samvete. Efter att bilen rullat en del behövde varenda detalj en noggrann översyn.
– Därefter renoverade vi hela motorn och bytte varenda packning. Avgassystemet behövde komma i symbios med motorn och det blev en diffusor från Agera.
Varenda detalj blev väl genomtänkt. När den nya specialversionen skulle färdigställas ville Ronnie och byggarna att det verkligen skulle bli perfekt.
– Men en av de viktigaste sakerna var att sätta in en manuell växellåda. På en sådan bil av årsmodellen tycker jag att det är ett måste. Sedan satte jag in en ny ratt, speglar så att man kan se vid backning och nya dämpare. Allt arbete är gjort av Legends Division för att det skulle bli bra, men jag var lite orolig. Tänk om man lagt ner allt arbete och alla pengar utan att det blev riktigt bra.

När bilen var klar reste Ronnie Gustafsson till Portugal. Han ville självklart vara med vid avtäckningen av bilen som han investerat så mycket pengar och hjärta i.
– Den här bilen levererade från början av Koenigsegg Owner Store i Portugal. Därför åkte vi dit för att prova den och vände oss till racingbanan i Estoril.
Ronnie var nervös. Han hade ingen aning om hur bilen skulle te sig på den soldränkta banan.
– Där blev jag lättad och mycket glad. Bilen var helt underbar att köra, så följsam och rolig att ha med på banan. Christian von Koenigsegg var också med, han frågade om det gick att köpa en sådan här bil.
Nu har Koenigsegg själva gått ut med nyheten om Ronnies bil. Företaget är stolta över hur Ronnie i samarbete med Koenigsegg Legends Division har förädlat den redan unika bilen ytterligare ett steg.
– Jag är väldigt glad över hela projektet och att vi slutförde allt. Det blev bra till slut, men det var en del vånda hela vägen. Nu ska den visas upp. Det är många som frågar mig hur det har gått med projektet.
Bilen är ingen ”garage queen” och han delar med sig av sin unika hyperbil och visar upp den för publik. Ronnies Koenigsegg CCXR Special Edition ska visas upp på den stora bilutställningen Aurora i Båstad i sommar. Dessutom kommer den att bli omskriven i Koenigsegg egen motortidning.
– Det är kul att många är intresserade och jag förstår om alla vill se den, avslutar Ronnie Gustafsson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.