Svenska Trafikverket har fått testa Teslas Full Self Driving. Enligt Elon Musk är mjukvaran nu klar för Europa.
– Vi åkte 45 min från München centrum till flygplatsen, och föraren fick gripa in en gång när bilen bredvid inte ville släppa in oss när två filer gick ihop, skriver Trafikverkets Mikael Fredriksson på Facebook.
I USA kan Teslabilar med Full Self Driving sedan flera år tillbaka köra själv under förarens övervakning. I Europa är mjukvaran ännu inte godkänd. Men den testas nu i flera länder och en lansering kan vara förestående. Nuvarande regler hindrar dock ett snabbt godkännande.
– Vi anser att version 12 är redo för övervakad FSD i vänsterstyrda-länder. Högerstyrda kommer att ta lite längre tid, skriver Elon Musk på X.
Nu meddelar en senior rådgivare på svenska Trafikverket att de har fått testa på Teslas Full Self Driving under ett besök i Tyskland. De beskriver självkörningen som ”imponerande smidig och naturlig körning”, något som Alltomelbil var först med att berätta om.
– Ännu en spännande dag på jobbet. Idag provåkte jag Tesla Full Self Drive i en testbil på tyska vägar. Tillåtet i USA men inte ännu i Europa. Kan köra överallt, man skriver bara in destinationen i navigationen, sen sköter bilen resten. Föraren måste dock ha händerna på ratten och ögonen på vägen. Vi åkte 45 min från München centrum till flygplatsen, och föraren fick gripa in en gång när bilen bredvid inte ville släppa in oss när två filer gick ihop, skriver Trafikverkets seniore rådgivare Rikard Fredriksson på Facebook och Linkedin.
Sedan tidigare är det känt att Tesla testkör bilar med Full Self Driving i Sverige. Det nuvarande regelverket i EU gör det dock svårt för Tesla att få ett snabbt godkännande för Full Self Driving i Europa. Fårra året meddelade EU-kommissionen att de europeiska reglerna för autonom körning ska påskyndas, känt som UNECE-förordningen om förarkontrollassistanssystem (DCAS). I november träder fas 1 av DCAS i kraft.
Innan fas 2-reglerna i DCAS trätt i kraft kommer Full Self Driving troligen inte att unna godkännas. I Fas 1 tillåts inte manövrar som är initierade av systemet, vilket gör att föraren manuellt måste godkänna varje större manövrering. Därmed är det ännu så länge omöjligt för Teslas Supervised FSD att bli certifierat i Europa och alla andra länder som följer FN:s ekonomiska kommission för Europas (UNECE) bestämmelser.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter