Postnord köper in Teslas bilar trots brevbärarnas blockad. Men på flera svenska storföretag har inköpen förbjudits.
– Telia har inte Tesla som valbart märke, säger William Fröding, pressansvarig på Telia till Dagens Arbete.
Många svenska storföretag har fortsatt att köpa in Teslas elbilar trots IF Metalls strejk mot att de saknar kollektivavtal. Mest sticker kanske Postnord ut mest. Trots att ST-facket och brevbärarna blockerar utdelning av registreringsskyltar till Tesla köper deras chefer på Postnord in bilar med plåtar som smitit förbi brevbärarnas blockad.
Men det finna också flera företag som har valt att förbjuda inköpen efter att strejken bröt ut, berättar Dagens Arbete. Cheferna på telekomjätten Telia måste numera välja andra tjänstebilar. Telia plockade bort Tesla när strejken inleddes, men även andra saker spelar in.
– Det är flera faktorer som spelar in. Det handlar bland annat om priser, serviceavtal, och möjlighet till reparationer, säger presschefen William Fröding till Dagens Arbete.
Även Ericsson, Skanska, Alfa Laval och hissjätten Kone har stoppat inköpen av Tesla.
– Det handlar om de osäkerheter som följer på konflikten, som att det kan ta längre tid att få verkstadstid till exempel. Så det är av kommersiella skäl. Det handlar i grunden inte om att vi tar ställning i själva sakfrågan, säger Mikael Telerud, bilansvarig på Skanska.
ABB Sverige har dock brutit sitt inköpsstopp. När strejken bröt ut stoppades inköpen, men nu får de anställda köpa Tesla igen. Företagets slutsats är att Tesla har tillräckligt bra anställningsvillkor även utan kollektivavtal.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter