Svensk forskare: ”Diesel kan vara bättre än elbil”

Elbil kan vara dyrare och sämre för klimatet än diesel, hävdar en svensk forskare som vill se ett globalt synsätt. I många fall kan en dieselbil som körs på HVO vara bättre.
– En elbil kan vara bättre och sämre än diesel, beroende på var den laddar och på många ställen är det sämre, säger forskaren Roberto Rufo Gonzalez.

Han är forskare och har grundat Consupedia. Det är ett forskningsbaserat företag som analyserar produkter ur ett hållbarhetsperspektiv i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).
– Det går aldrig att svara på vad som är bästa bilen, den frågan är för komplex och för subjektiv, det finns för många olika attribut hos de olika bilarna som gör det svårt, säger Roberto Rufo Gonzalez.

Han tror att vi behöver tänka i andra banor. Elbilen behöver inte vara en frälsning, bara ett alternativ bland andra.
– Vi behöver transparens för att folk ska kunna välja, om vi vill få en hållbar värld, ge människor alternativ som fungerar för dem. Om någon inte har råd med en elbil, behåll dieseln och tanka med HVO, då är det i många fall bättre än elbilen, ge folk alternativ att vara klimatsmarta, säger Roberto Rufo Gonzalez. 

Roberto Rufo Gonzalez.

Enligt hans forskning visar det att en elbil som tankas med så kallad världs-el, elektricitet som är tillverkad av genomsnittlig elektricitet på jorden, är jämbördig med vanlig diesel, något Aftonbladet var först med att berätta.
– En elbil släpper 1,08 kilo koldioxid per körd mil globalt sett. Om man då ser på en dieselbil beror det på hur dieseln blandas ut. På vissa ställen är det upp till 30 procent, andra inte alls, men om vi tar siffror från Sverige 2023 släpper diselbilen ut 1,23 kilo per mil. Om man då ser på felmarginalen blir det ingen skillnad alls, säger Roberto Rufo Gonzalez. 

På Energimyndigheten är man inte riktigt överens om forskningsresultaten. Den går också emot annan tidigare forskning som hävdar att elbilar är bättre oavsett elmix.
– Nästan all el som svenskarna använder är svensk och fossilfri. Att säga något annat är helt fel, säger Martin Johansson på Energimyndigheten till Aftonbladet.

Enligt forskaren Roberto Rufo Gonzalez jämförelse är skillnaderna mellan el och diesel små på ett globalt plan.

Men Robert Rufo Gonzalez forskning bygger på en global jämförelse. Enligt honom måste vi lyfta blicken ut över världen. 
–  Jag tycker att stora frågan är om vi ska ha elbilar för att klara klimathotet. Val som har planetär påverkan måste också grunda sig i ett globalt synsätt. För att klara hållbarhetsmålen måste vi öka den globala andelen förnybar energi i världen och/eller minska vår konsumtion av icke förnybar energi i världen. Det spelar ingen roll var utsläppen sker, de påverkar ändå vår gemensamma planet. Vi måste ha ett globalt synsätt, säger Roberto Rufo Gonzalez.

För att exemplifiera tar han siffror över klimatpåverkan som elbilarna på andra platser i världen har.
– Om man tankar sin elbil på kinesisk el blir det 1,36 kilo per körd mil, i USA skulle det vara 0,92 kilo, säger Roberto Rufo Gonzalez.
–  Men om man skulle ha en dieselbil som tankas med HVO blir det 0,28 kilo per mil, eller en bensinbil på E85 som ger 0,8. Om man tankar HVO var tredje gång så blir det mindre klimatavtryck än en elbil om man ser globalt, säger Roberto Rufo Gonzalez.

HVO är en kemisk kopia av vanlig diesel, men har knappt några klimatavtryck. Den kostar däremot ungefär 2,20 kronor mer per liter än vanlig diesel. 
– Det är något som borde bli billigare, HVO är bättre för miljön, men det är för dyrt som det är i dag, och vanliga konsumenter tänker på sin ekonomi, allra helst i sådana här tider, säger bränsleexperten Nora Johnsson. 
LÄS MER: