Konkursvågen fortsätter att slå mot bilhandeln. Den blev en svart vecka med tre nya större konkurser bland svenska bilhandlare.
Konkurserna har börjat vända ner i Sverige, men bilhandeln är fortfarande hårt drabbad. Under första halvåret gick 108 bilhandlare i konkurs, vilket är en ökning med 71 procent enligt Creditscore. Ofta handlar det om små aktörer, men den gångna veckan blev mycket dyster med tre större konkurser bland bilhandlare.
Carup har redan berättat om handlaren Auto Heaven AB i Trollhättan med 31 miljoner i omsättning som försattes i konkurs i tisdag. När veckan räknats samman visar det sig att ytterligare två större handlare dukat under i konkursvågen. I måndags gick Bossloh & Co Bil AB i Strängnäs med en omsättning på 27 miljoner kronor i konkurs, uppger Bolagsverket. Dagen efter var det dags för Halmstad Carstore AB med en omsättning på 25 miljoner kronor att gå omkull, uppger Bolagsverket och Tingsrätten.
Enligt branschorganisationen MRF är det främst handlare som säljer de mindre nybilsmärkena som har problem. Men samtliga tre konkurser i veckan drabbade handlare som enbart säljer begagnade bilar. En riskfaktor är om handlarna har en liten buffert med likvida medel. Då kan konkurs bli enda utvägen, trots ett värdefullt bilager.
– Det är inte familjeföretagen som funnits i generationer som nu går i konkurs, utan det är främst mindre och ganska unga bolag. Men pressen mot hela branschen gör att vi också ser en konsolidering bland de äldre och etablerade företagen, säger Tommy Letzén vd för MRF till Dagens Industri.
För bilköpare finns det flera riskfaktorer när en bilhandlare går i konkurs. Har du betalat en handpenning på en bil men inte fått den levererad är det stor risk att pengarna är borta. När du köper en begagnad bil har du två års reklamationsrätt mot ursprungliga fel enligt konsumentköplagens. Det skyddet försvinner vid en konkurs. Eventuella serviceavtal direkt mot handlaren blir också ogiltiga. Däremot gäller bilens nybilsgaranti, den är det generalagenten som ansvarar för.
– När konsumenten har en nybilsgaranti bör privatpersonen kontakta tillverkaren och informera om läget med konkursen. Oftast har tillverkaren ett nätverk av auktoriserade verkstäder som kan utföra reparationer avseende nybilsgarantier dit konsumenten kan vända sig, säger Olle Haglund, jurist på Riksförbundet M Sverige.
Att en bilköpare får ut sin handpenning från ett konkursbo är väldigt ovanligt.
– Det kan ställa till det för konsumenten om denne betalat i förväg för bilen och bilfirman hinner gå i konkurs innan bilen har levererats. Vid en sådan situation är det nästan omöjligt att få tillbaka sina pengar. Konsumenten rekommenderas kontakta konkursboet och konkursförvaltaren för att få tillbaka pengarna men det är väldigt ovanligt att pengar betalas tillbaka till en konsument, säger Olle Haglund.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter