I dag säljs sultanen av Bruneis ovanliga superbil med V16-motor på auktion

Sultanen av Bruneis mycket ovanliga superbil Cizeta V16T har bara körts 98 mil sedan den tillverkades i Italien 1993. 
Superbilen med V16-motor finns bara i 14 exemplar – i dag säljs den på auktion.
Hur bilen har kommit ut från Brunei är ett mysterium. 

Sultanen av Brunei har blivit beryktad i bilkretsar för att världens största bilsamling håller på att ruttna bort i hans fuktiga garage i öriket Brunei. Bland de 7000 bilarna i samlingen finns 100-tals Ferrari, Porsche och Lamborghini. Men bara en enda Cizeta V16T har funnits i samlingen. På något sätt har sultanens blåa V16T sluppit ut från Brunei och säljs i dag fredag på auktion via RM Sotheby’s. Bilen är unik såtillvida att det inte finns någon annan blå Cizeta i hela världen.

Cizeta V16T är en av världens ovanligaste superbilar och det byggdes totalt i 14 exemplar (enligt vissa uppgifter endast 9 bilar) innan företaget gick omkull i slutet av 1990-talet. Från början hette bilmärket Cizeta-Moroder, men musikern Giorgio Moroder sparkades ur bolaget och då blev det bara Cizeta. 

Sagan om bilmärket Cizeta är spännande och värd ett helt eget kapitel. Bilmärket grundades 1988 av Claudio Zampolli som var en av konstruktörerna bakom Lamborghini Miura. Zampolli rekryterade ett antal ingenjörer från Lamborghini och satte i gång att utveckla sin egen superbil. För att bräcka sitt gamla märke som då var närmast synonymt med V12:or bestämdes att den nya bilen skulle ha en V16-motor. Den kände musikern Giorgio Mororder anslöt sig också till märket, men hans saga blev kort och han lämnade Cizeta efter en kontrovers. Uppdraget att designa bilen gick Marcello Gandini som tidigare ritat Lamborghini Miura och Countach. Han hade just lämnat Lamborghini efter en kontrovers då Chrysler tog bort hans vågade frontdesign på den nya Diablo-modellen. I stället fick Cizeta V16T den nya fronten med fyra popuplyktor. 

Bilen konstruerades på ett liknande sätt som Lamborghini med rörramschassi och aluminiumkaross. V16-motorn placerades tvärställd precis framför bakaxeln. V16-motorn var på sex liter och gav 540 hk vid 8000 varv. Ljudet sägs vara magiskt från motorn med 64 ventiler, åtta kamaxlar och fyra topplock. 

Det aktuella exemplaret visades på Genèvesalongen och användes som pressbil för Cizeta innan den såldes vidare till sultanen av Brunei. Det var den sjätte bilen som Cizeta tillverkade. En mycket speciell detalj är att den har horisontella ribbor på luftintaget i stället för vertikala som på andra Cizeta-bilar. Bilen har bara gått 98 mil på alla år.

Sultanen och hans bror har under många år samlat de snabbaste och lyxigaste bilarna som går att köpa i världen. Under många år var han den största kunden till tillverkare som Ferrari, Rolls-Royce och Bentley. Totalt sett ska samlingen innehålla 7000 bilar. Uppgifterna om vilka bilar som ingår varierar men värdet på samlingen uppgår till cirka 7 miljarder kronor. 

Enligt vissa uppgiter ingår 500 Mercedes, 450 Ferraris, 380 Bentleys, 21 Lamborghini, 11 Aston Martin, 179 Jaguarer och 209 BMW-bilar. Den stora favoriten är dock Rolls-Royce. Samlingen innehåller 600 Rolls-Royce, inklusive en bil som är pläterad i 24 karats guld och används vid bröllop.

De senaste åren har det kommit flera uppgifter om att sultanen inte längre klarar att sköta de 7000 bilarna i samlingen på grund av att ekonomin i oljeriket blivit sämre när oljepriset har fallit.

– När jag öppnade dörren på bilen såg jag att den hade blivit så varm med fönstren uppe i Brunei-sommaren att skumplastningen i ratten hade smält och hade bildat en pöl med smält skum i framsätet. Läderomslaget låg fortfarande på den karga stålkanten på ratten och hängde ner som en begagnad kondom. Hela interiören hade ”försvunnit” i den tropiska värmen och fuktigheten hade gjort läderinredningen luddigt grå av mögel, berättar en bilmäklare som fått besöka samlingen. 

Enligt vissa uppgifter har sultanen av Brunei börjat sälja av bilar från samlingen. För något år sedan kom hans gråa Ferrari F40 ut på marknaden – och nu finns alltså hans blåa Cizeta V16T till försäljning. Hur bilarna kommit ut från Brunei är en mysterium. Priset är nu officiellt, cirka sju miljoner kronor i dagens växelkurs, men budgetera för nya däck då ringarna som sitter på är från 1993.