Sultan av Bruneis lyxbilar slutar som övergivna vrak. Många av lyxbilarna från kungafamiljen förfaller eller hamnar på skroten. Men det finns också en välbevarad supersamling.
– Det är synd att de har hållit den kungliga samlingen privat i alla dessa år. Jag tror att om de visade upp dem för världen, skulle det öka turismen till Brunei, säger fotografen Larry Chen som träffade sultanfamiljen i Brunei.
Sultanen av Bruneis bilsamling är en av världens mest mytomspunna. Han uppges äga 7000 lyx- och superbilar. För något år sedan läckte bilder ut, som visar att mycket av ryktena är sanna. Det ska finnas 500 Mercedes, över 200 BMW, 450 Ferraris, 380 Bentleys, 500 Rolls-Royce, 179 Jaguarer 21 Lamborghini, 11 Aston Martin och 10 McLaren. De senaste åren har det också sålts ut en del bilar som Ferrari F40 och McLaren F1. Värdet på samlingen uppskattas till 50 miljarder kronor.
Nu har kände amerikanske fotografen Larry Chen fått se delar av samlingen och även träffat Prince Jefri. I en ny film på Hagertys youtubekanal ger han en unik inblick i den den kungliga bilsamlingen och reder även ut en del missförstånd. Det visar sig att samlingen ännu större än 7000 bilar.


– Det finns definitivt fler eftersom den vanliga missuppfattningen är att det bara är en stor samling bilar, men de flesta av de större familjemedlemmarna i det kungliga släktträdet har sin egen bilsamling. Den största råkar vara Prins Jefri, och det är något som jag alltid har velat visa världen genom min lins, berättar Larry Chan i filmen.
Han lyckas få kontakt med prins Jefri på ett event där även självaste sultanen anländer i en helikopter. Larry Chan lyckas otroligt nog också ta en selfie tillsammans med sultanen.
– När jag såg prins Jefri gick jag fram till honom och frågade honom direkt om jag kunde
se hans bilsamling. Han svarade att han själv inte hade sett sina bilar på
så många år och att jag borde be hans sekreterare om lov.

Han får se de stora byggnaderna där de allra finaste bilarna står. Men han släppts inte ända in till samlingendär det står blanda annat unika bilar som Ferrari F40,F50, Mythos, McLaren F1, Bugatti, Jaguar X220, James Bond, Aston Martin, Batmobile och en Bentley Grand Prix. Han kan dock avliva ryktet om att de finaste bilarna ruttnar bort.
– Alla lagerlokaler är luftkonditionerade. Det behövs en arbetsgrupp på 20 personer bara för att underhålla samlingen. Under covid-avstängningen körde de bilarna på vägarna när de var tomma
för att hålla dem underhållna.
Förfall och förruttnelse är däremot ett öde som drabbat många andra av sultanfamiljens bilar. Larry Chen får komma in och se delar av prins Jefris systers bilar. Men lyx- och sportbilar är i ett bedrövligt skick och har stått övergivna i åratal. En unik Rolls-Royce med kylarmaskot i guld är övergiven och förfallen. Flera unika BMW-bilar har sett sina bästa dagar.
– Det är sorgligt att se dessa otroliga fordon, men man måste se det ur kungligheternas perspektiv. De kommer alltid att ha de senaste och bästa lyxbilarna att köra. Men vad de inte har är tid. Även med full personalstyrka är det supersvårt att få något av dessa fordon servade i Brunei.

Vissa lyxbilar som Rolls-Royce, Porsche och Mercedes hamnar till slut på skroten. De säljs ut till invånarna i Brunei till låga priser när kungafamiljen tröttnat på dem. Ofta kan de vara använda en enda gång av kungligheterna. Men invånarna saknar ofta möjligheter att underhålla bilarna och det slutar med att de hamnar på bilskroten. För att reparera dem kan de tvingas skicka dem utanför öriket.
– Jag antar att de hellre skulle låta lokalbefolkningen i Bruna arbeta på dessa bilar än att exportera dem eller skicka dem någon annanstans, berättar en bilhandlare.
Hos en bilhandlare står en Mercedes som användes för att köra Michael Jackson när han kom till Brunei 1997 för att fira sultanens 60-årsdag. Han fick 17 miljoner dollar för besväret. Nu har bilen stått utomhus i 10 år. Förhoppningen är att den unika och historiska bilen ska räddas åt eftervärlden.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter