Startade protestsajt mot Volvo – nu är den borta

Han blev så arg över felen i Volvos elbil att han stämde Volvo och startade en protestsajt. Nyheten slogs upp stort i världens biltidningar i veckan. Nu har Volvo vaknat och sajten släckts ner.

En Volvo EX90-ägare i Kanada blev så arg på Volvo att han startade en hel sajt om felen på sin elbil. Trots att han försökt få kontakt med Volvo Cars och Volvohandlaren flera gånger fick han inte häva köpet. Det fick IT-entreprenören Vicken Kanadjian att ilskna till rejält. 
– Med drygt 1000 km körda insåg jag att den här modellen aldrig borde ha lanserats i sitt nuvarande skick. Den är helt enkelt inte redo, sade han.

Volvo ville inte kommentera fallet under pågående process för Carup. Men efter att nyheten om hans sajt och felen på bilen blivit en stor nyhet i några av världens största biltidningar verkar det lösa sig. Sajten har nu plötsligt försvunnit från nätet. 
– Tack vare den uppmärksamhet som problemet fått håller Volvo Nordamerika nu på att slutföra en lösning. Som ett tecken på god tro har jag tagit ner webbplatsen idag, skriver Vicken Kanadjian.

Bilägarens protestsajt mot Volvo blev en världsnyhet. Nu är han på väg att träffa en uppgörelse med Volvo.

Listan på de dokumenterade felen var lång. Redan tre dagar efter leverans var det nästan omöjligt att låsa upp bilen vare sig med nyckelbricka, nyckelkort eller digital nyckel. Ett problem ett antal EX90-ägare råkat ut för. Bilen i Kanada har även haft fel på skärmen, AC:n, nödsystemet och de digitala nycklarna igen. Men det allvarligaste felet inträffade på motorväg när bilen plötsligt tappade alla drivning. 

Volvo tog nyligen en smäll på 11 miljarder kronor i sin kvartalsrapport för tekniken i EX90 och ES90. Bilen är så försenad att Volvo måste ta kostnader för mer utveckling, sämre försäljning och tullsmäll. Ägare som redan tagit emot bilen ska senare få en ny dator och Volvo försöker åtgärda problemen med att skicka ut uppdateringar av mjukvaran. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt