Stal 1000 Volvo-bilar: ”Nordkorea bryr sig inte”

Nordkoreas diktator Kim Il Sung stal 1000 bilar av Volvo för 50 år sedan. Ögonvittnen bekräftar att de fortfarande rullar runt i Pyongyang.
– Den här skulden är fortfarande obetald och idag är det den svenska staten som har fordran på Nordkorea, säger Beatrice Andersson på Exportkreditnämnden.

På en bilmässa 1973 dök det upp två koreaner vid den svenska montern. De båda herrarna hälsade artigt och berättade att man kom från Folkrepubliken Korea och var intresserad av att köpa bilar.

Den övriga västvärlden gjorde gärna inte affärer med Kim Il Sungs märkliga land. Men Sverige var lite annorlunda, här balanserade man mellan blocken efter vad som passade bäst för stunden. På Volvo med Pehr G Gyllenhammar i spetsen tyckte man att exporten var mycket intressant.

Nordkoreanerna ville ha 1000 exemplar av Volvo 144, alla skulle vara gröna med svart skinnklädsel. Därför gjorde affären upp och redan ett år senare skickades bilarna med ett stort fartyg till den stora hamnstaden Nampo.
– Då såg man Nordkorea som en intressant marknad, det var inte bara Volvo som var intresserade av att göra affärer där, säger Beatrice Andersson.

Hon arbetar på Exportkreditnämnden. Det är en statlig myndighet utan anslag. Nämnden inrättades på 1930-talet och fungerar som ett försäkringsbolag för svenska företag som vill göra affärer utomlands.
– Här försäkrar man sig vid utlandsaffärer. Det kan vara så att kunden har flera år på sig att betala. Då kan företaget vara osäker på om pengarna och räntorna kommer att rulla in, säger Beatrice Andersson.

Affären var värd 600 miljoner kronor för Volvo. Gyllenhammar och hans kolleger hoppades på att det skulle generera en ännu större export. De skickade räkningen, men ingen betalning kom aldrig. Kim Il Sung struntade helt i att betala och där stod Volvo snopna.
– När betalningen uteblir så betalar vi ut ersättning och tar över fordran. Därför är det numera Svenska staten som har den mot Nordkorea. Volvo och de andra företagen som gjorde affärer med Nordkorea klarade sig bra, säger Beatrice Andersson.

I dag är skulden uppe i över tre miljarder kronor och varje år skickar Exportkreditnämnden ut en påminnelse till nordkoreanerna, att det kan vara dags att betala för Volvobilarna som de köpte för över 50 år sedan.
– De har erkänt skulden, men detta är ett land som sticker ut. De bryr sig inte om att sanera sina skulder, säger Beatrice Andersson.

Det är ganska vanligt att svenska företag engagerar sig i projekt i fattigare länder. Då vänder man sig alltid till Exportkreditnämnden.
– Ibland kan stater som har svajig ekonomi få svårt att betala. Då brukar man gå in i ett program med andra länder för att hitta lösningar, avbetalningsplaner eller lättnader. Ett land behöver kreditvärdighet för att kunna ta nya lån. Men Nordkorea struntar i detta, säger Beatrice Andersson.

Nordkoreanerna har gjort några strövisa betalningar. Den senaste gången som det amorteras på skulden var 1989. De här gröna Volvobilarna rullar fortfarande i Pyongyang. En av dem som har sett dem med egna ögon är David Dunér, professor i idéhistoria vid Lunds universitet.
– Jag var på en resa till Nordkorea för flera år sedan och såg faktiskt en av bilarna där, säger professorn.

De har också fångats på bild. Bilarna är mycket väl omhändertagna och lacken skiner nästan lika fint som när de skeppades över haven till Kim Il Sung. Den enda saken som sticker ut är att de verkar sakna vindrutetorkare.

LÄS MER: