Splitterny Tesla tappade lacken i första tvätten

En splitterny Tesla tappade stora delar av lacken i första tvätten. Skadorna skulle kosta mellan 70 000-80 000 kronor att reparera, men Tesla i Norge vägrade att stå för skadorna.
– Lacken är väldigt mjuk, skriver norska bilorganisationen NAF, enligt Motor. 

En norsk man fick sig en rejäl överraskning efter att han tvättat sin nya Tesla Model Y Performance för första gången vid en biltvätt. Efter tvätten hade elbilen stora lackskador på motorhuven, förardörren, båda bakdörrarna och på den främre stötfångaren. En del av skadorna ska ha sett ut att ha kommit från stenskott, men på flera andra ställen hade bilen tappat sin lack, skriver Motor. 

Mannen hade köpt Teslan tre veckor innan tvätten för 674 000 kronor och valde att ta den till en Tesla-verkstad efter händelsen. Där uppskattade de att det skulle kosta mellan 70 000-80 000 kronor att laga skadorna på lacken. En reparation Tesla vägrade att betala för.

Tesla Model Y Performance. (Arkivbild).

Enligt Tesla var lacken inte så dålig och skadorna hade förmodligen inget att göra med elbilens lackkvalitet. I stället bad de mannen att kontakta biltvätten för att se ifall de hade någon orsak till skadorna. Men i ett brev till norska konsumentmyndigheten hävdar Tesla-ägaren att han tvättat sin tidigare bil, en Volvo, vid samma biltvätt i nio år utan några problem. 

Tesla-ägaren valde därefter att ta elbilen till bilorganisationens NAF som var tydliga i sin analys.
– Lacken är väldigt mjuk och dåligt resistent mot stenskott och andra influenser. Bilen har en hel del mindre lackskador som är mycket synliga. Detta ser onormalt ut i förhållande till elbilens ålder och körsträcka, skriver NAF i sin rapport.

Ärendet anmäldes även till konsumentmyndigheten som valde att ge mannen rätt. Enligt nämndens beslut ska Tesla betala mannen 75 000 kronor i skadestånd. 
– Det här är en ny bil. Skadan inträffade bara tre veckor efter leveransen. Omfattningen av skadorna på lacken är större än vad som kan förväntas vid normal användning under bara tre veckor, skriver Konsumentklagonämnden i sitt beslut.

När Motor frågade Tesla ifall de skulle acceptera beslutet eller överklaga valde biltillverkaren att inte svara.
LÄS MER: