Elbilar måste bärgas betydligt oftare än förbränningsbilar, visar nya siffror.
Men inte av de skäl som många tror. Här är de vanliga missarna som kan lämna elbilen strandad – och så undviker du dem.
Med sportlovsresorna runt hörnet och vinterns kyla i full kraft ställs många bilägare inför ökade utmaningar på vägarna. Men en grupp förare verkar särskilt drabbade – elbilsägarna. Färsk statistik från SOS International visar att elbilar oftare behöver bärgning, och det är inte alltid för de skäl man först skulle kunna tro.
När en bil plötsligt stannar på vägen handlar det ofta om något oväntat. För elbilsägare blir situationen ofta mer komplicerad. Till skillnad från fossildrivna bilar kan många problem inte lösas på plats av föraren själv. Det handlar om allt från hur bilen startas till tekniska begränsningar som gör att den inte kan flyttas vid ett urladdat batteri.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2022/09/IMG_9121-1024x576.jpg)
– Den nya tekniken har skapat ett kunskapsglapp, allt fler ringer om enklare fel som man ofta själv kan åtgärda om man har en traditionell bil. Det är inte många som ringer om starthjälp eller bränslebrist om man har en bensinare, säger Kristin Charlieson, Specialist på SOS International AB.
Punkteringar och batteriproblem hör till de vanligaste anledningarna bakom bärgningslarmen. Elbilar är ofta tyngre än fossildrivna fordon, vilket kan påverka slitaget på däcken. Trots detta är det svårt att exakt mäta hur stor skillnaden egentligen är, eftersom förare av bensin- och dieselbilar i högre utsträckning själva byter däck vid en punktering.
När det kommer till batterier är skillnaden desto tydligare. En bensinbil kan enkelt få nytt liv med en dunk bränsle, men en elbil med tomt högspänningsbatteri står helt still.
– Kan du fylla på bränsle själv så behöver du inte ringa efter bärgning, men du kan inte ens flytta en elbil själv som har tomt högspänningsbatteri, påpekar Kristin Charlieson.
SOS Internationals statistik visar att elbilar står för cirka 12 % av alla assistansärenden, trots att de endast utgör omkring 8 % av det totala antalet registrerade fordon i Sverige. Med en växande elbilsflotta på svenska vägar blir det allt viktigare att bilägare lär sig mer om sina fordon och hur de kan förebygga problem. Att förstå hur tekniken fungerar kan vara skillnaden mellan en smidig resa och en oväntad bärgning.
SOS International ger också några tips som kan vara nyttiga när du ska till fjällen:
- Planera din körning: Stugbytardagar kan innebära långa köer vid laddstationerna. Ladda i god tid för att undvika stress.
- Tänk på kylan: Låga temperaturer kan minska räckvidden med upp till 30 %. Även värmefläkten drar mycket batteri.
- Kör smart: Långsammare hastighet ger längre räckvidd. Läs på om hur just din bilmodell påverkas av kyla.
- Underhåll batteriet på plats: Om bilen står parkerad länge, kör den minst 30 minuter då och då för att undvika att 12-voltsbatteriet laddas ur.
- Ha nödutrustning i bilen: Varma kläder, mat och dryck kan bli avgörande om du blir stående längs vägen.
- Vädervarningar: SOS International ser ett tydligt samband med ökade anrop även dygnet efter att det varit vädervarningar. Bara för att vädervarningen är borta betyder det inte att vägarna återgått till det normala. Halka och modd består ytterligare en tid.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/kevin-meeme-author.webp)
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.