Solen har gått i moln för Lightyear. Nu går bolaget som skulle tillverka solcellsbilen hastigt och oväntat i konkurs. Över 600 personer i Nederländerna förlorar sina jobb. Bland investerarna som förlorar pengar finns svenska Koenigsegg och nederländska staten.
I måndags berättade Carup att Lightyear abrupt avslutade tillverkningen av sin första modell Lightyear 0 och att ett av bolagen ställt in sina betalningar. Nu kommer nyheten att företaget Atlas Technologies med 600 anställda som skulle tillverka solbilarna gått i konkurs.
– Lightyear beklagar att behöva göra detta tillkännagivande för alla anställda, kunder, investerare och leverantörer och kommer att arbeta nära kuratorn och alla personer som är involverade och hoppas på deras förståelse och stöd. Under den kommande perioden kommer förvaltaren att fokusera på de anställdas och borgenärernas ställning samt att bedöma hur Lightyear-konceptet kan fortsätta, skriver Lightyear i ett pressmeddelande.
Lightyear grundades 2016 och länge såg det lovande ut för deras solcellsbilar. De fick in miljardinvesteringar och i december 2022 startade produktionen av Lightyear 0 som kostade tre miljoner per bil i Valmets gamla Saabfabrik i Nystad i Finland. För bara någon veckade gick Lightyear ut med nyheten att de fått in 20 000 ordrar på sin andra modell Lightyear 2 som skulle kosta 450 000 kronor. Konkursen kom hastigt och utan varningstecken för utomstående.
Bolaget har tagit in 1,8 miljarder kronor i riskkapital hade svenska Koenigsegg som en av sina investerare. Det är okänt hur mycket Koenigsegg förlorar i konkursen. De flesta anställda och den dagliga verksamheten fanns i dotterbolaget Atlas Technologies B.V. som nu förklarats i konkurs.
Moderbolaget till Lightyear, Atlas Holding B.V. äger rättigheterna till solbilen och har ännu inte försatts i konkurs så det finns en liten chans att bilen ändå kan bli verklighet. Det innebär att immateriella rättigheter, som patent och design ligger utanför konkursen. Carup har sökt Koenigsegg för en kommentar till konkursen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter