Här är vintermissen som kan stå dig dyrt. Många tror att de inte behöver borsta av taket eller motorhuven. Men det kan kosta 40 000 kronor i dagsböter.
Det är en tidig vintermorgon och under natten har det snöat. Man har bråttom att lämna ungarna på skolan och är sen till arbetet. Då är det lätt att slarva med snöskottningen av bilen, men det här är något som kan stå dig väldigt dyrt. Detta är nämligen mer än en vanlig trafikförseelse.
– Det går inte att säga en exakt mängd. Man kan såklart inte få bort all snö. Men det får inte vara någon fara om det trillar av på andra bilar eller människor som går.
Att inte borsta bort snön från bilen jämställs med en annan klassisk vintertabbe.
– Det är här precis samma sak som att inte skrapa rutorna ordentligt. Man skapar en trafikfara. Jag rapporterar det här för vårdslöshet i trafik och då är det inte penningböter längre, utan dagsböter.
Det betyder att körkortet kan bli återkallat. Om någon döms för det här brottet är praxis att Transportstyrelsen återkallar körkortet mellan två och tio månader. Det är inte ovanligt att det kan bli 40 dagsböter à 1000 kronor.
– Man har ansvar för sin bil och se till att inte orsaka någon fara i trafiken. Både för sin egen skull och för andras.
Men snö på taket har varit ett diskussionsämne. I vissa sammanhang har det nämnts som att det skulle gå som otillåten last på taket. Om snön bara täcker bilens strålkastare eller baklyktor kan det bli penningböter på 500 eller 3000 kronor beroende på siktförhållanden.
– Jag skulle vilja se att det prövades på riktigt så att man hade något att gå efter. Men jag har tittat och det verkar inte som man gjort det.
Men igensnöade bilar är inget stort problem. De allra flesta bilister är ganska noga med att se till att snön försvinner. Däremot är det fler som slarvar med skrapandet av rutor. Även det kan ge dagsböter och återkallat körkort.
– Det är inte så många som kör runt med snö på bilarna. Då är det vanligare med oskrapade rutor. Det har vi alltid några om året.
Det räcker inte med ett litet titthål. Hela framrutan och båda sidorutorna ska vara i princip helt fria från is.
– Det är väldigt viktigt att man kan se ordentligt när man kör bil. Om vi ser någon med oskrapad ruta så stannar vi dem, det är också vårdslöshet i trafik.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.