Är laddhybrider bluff eller välsignelse? En ny amerikansk rapport hävdar att de är bättre för klimatet än elbilar. Den mest klimatsmarta bilen, som slår elbilar, sägs vara Toyota Prius Plug-In-Hybrid. I botten av listan finns en tung elbil.
Hittills har ganska entydig forskning pekat ut elbilen som den mest klimatsmarta bilen, oavsett med vilken typ av el den laddas med. En ny klimatrapport från American Council for an Energy Efficient Economy går på tvärs med de gängse rönen. Den ideella organisationen säger i en ny rapport att den mest klimatsmarta bilen är laddhybriden Toyota Prius.
– Det är karossens form, tekniken i den och den totala vikten som avgör, säger Peter Huether, senior forskningare hos ACEEE, till Washington Post.
Enligt ACEEE som tagit fram rapporten Greener Cars räcker det inte med att bara köpa en elbil och tro att du gjort ditt för klimatet. Bilens vikt, batteristorlek och totala effektivitet uppges spela stor roll. En mycket tung elbil är bättre än en bensinbil i samma storlek, men kan vara sämre än en liten bensinbil. Därför kommer inte många tunga elbilar vara lösningen på våra klimatproblem.
När allt vägts in var Toyota Prius laddhybrid bäst med 71 av 100 poäng före mindre elbilar som Lexus RZ, Nissan Leaf och Mini Cooper SE. De sämsta bilarna är stora motorstarka pickuper som Ford F-150 Raptor R. Hummers elbil som väger över fyra ton var inte mycket bättre.
Åsikterna om laddhybridernas förträfflighet går därmed isär. En ny EU-rapport hävdar att de i verkligheten inte löser några klimatproblem eftersom de körs betydligt mer på bensin än vad de låga utsläppsvärdena i normerna antyder. Men för den som kör mycket på el är det inte uteslutet att de är i paritet med elbilar, då mindre energi går åt till att producera det mindre batteriet.
– Jag tror inte Prius Prime är den grönaste bilen. Om du kan köpa en helt eldriven bil är det alltid bäst, säger elbilsforskaren Gil Tak på University of California till Washington Post.
De 10 mest klimatmarta bilmodellerna enligt ACEEE
Placering | Bil | Drivning | Poäng |
---|---|---|---|
1 | Toyota Prius Prime SE | Laddhybrid | 71 |
2 | Lexus RZ 300e | Elbil | 67 |
3 | Mini Cooper SE | Elbil | 67 |
4 | Nissan Leaf | Elbil | 66 |
5 | Toyota bZ4X | Elbil | 66 |
6 | Toyota RAV4 Prime | Laddhybrid | 64 |
7 | Hyundai Elantra Blue | Hybrid | 64 |
8 | Hyundai Kona Electric | Elbil | 63 |
9 | Toyota Camry LE | Hybrid | 63 |
10 | Kia EV6 | Elbil | 63 |
De 10 värsta klimatbovarna enligt ACEEE
Placering | Bil | Drivning | Poäng |
---|---|---|---|
1 | Mercedes-AMG G63 | Bensin | 20 |
2 | Ram 1500 TRX 4×4 | Bensin | 22 |
3 | Ford F-150 Raptor R | Bensin | 24 |
4 | Cadillac Escalade V | Bensin | 26 |
5 | Dodge Durango SRT | Bensin | 26 |
6 | Jeep Wrangler 4dr 4X4 | Bensin | 27 |
7 | Jeep Grand Wagoneer 4×4 | Bensin | 28 |
8 | Mercedes G550 | Bensin | 28 |
9 | GMC Hummer EV SUV | Elbil | 29 |
10 | GMC Sierra | Bensin | 29 |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter