Skrällen: Därför kan 1990 kr / mån bli en prisfälla

Dacia Sandero är inte bara Europas mest sålda personbil just nu. Den är också Sveriges billigaste att privatleasa för endast 1 990 kronor i månaden. Men det kan vara en prisfälla som kostar dig dyrt.

Prislappen är låg, modellen är enkel och just nu går det att privatleasa bilen i Sverige för bara 1 990 kronor i månaden. Det låter nästan för bra för att vara sant och för vissa kan det faktiskt vara just det. Vill man köpa bilen rakt av får man räkna med 189 900 kronor. När man räknar på det så märker man ganska fort att det inte är ett så lockande privatleasing pris som månadskostnaden antyder.

Leasingerbjudandet gäller instegsmodellen Essential TCe med 90 hästkrafter, inklusive service. En ny bil, med fast månadskostnad och minimalt ansvar. Inga funderingar kring värdeminskning, underhåll eller försäljning. Enkelt, smidigt, tryggt tänker gemene man. Men bakom de fasta kostnaderna finns ett villkor som är lätt att förbise och som kan göra att leasingaffären inte alls är fördelaktig.

Alternativet är att köpa bilen rakt av. Priset ligger på 189 900 kronor. Då slipper du visserligen serviceavtalet, men du äger bilen och står helt fri. Inga återlämningsregler, ingen oro över hur skicket bedöms vid återlämning och framför allt: inga begränsningar kring hur mycket du kör.

För leasingavtalet kommer med en tydlig gräns som alla leasingavtal gör. Du får köra 1 000 mil per år, totalt 3 000 mil på tre år. Den som kör mer får betala extra, ibland tusentals kronor, beroende på avtal. Och i praktiken är det just här många går fel i sin kalkyl. Det går att lägga till extra mil när du leasar men då sticker månadskostnaden genast iväg.

En Dacia Sandero som gått 4 000–5 000 mil på tre år har enligt beräkningar tappat cirka 35 procent i värde, motsvarande ungefär 67 000 kronor. Lägg till service och enklare underhåll och du hamnar i samma kostnad som leasingkostnaden på 71 640 kronor totalt för tre år. Skillnaden är att du kan köra 1000-2000 mil mer genom att köpa.

Den som leasar, däremot, får snällt hålla sig under milgränsen, betala mer per månad för privatleasing eller vara redo att öppna plånboken när leasingperioden är över. Och när man tar hänsyn till det faktum att många kör betydligt mer än 1 000 mil per år, blir leasingavtalet plötsligt inte särskilt förmånligt.

Att privatleasa en Sandero för under 2 000 kronor i månaden kan se ut som ett fynd. Men det är ett erbjudande som främst gynnar den som kör väldigt lite och inte räknar med några som helst oförutsedad körsträckor. För andra riskerar det att bli en affär där man i bästa fall betalar lika mycket och får mindre bil för pengarna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt