Skippar 3-cylindrig motor – nu får alla 2300 hk

Den mest spännande trecylindriga motorn någonsin på is. Koenigsegg har valt nu valt att bsara utrusta nya Gemera med en V8-motor i kombination med elmotorer – tillsammans får de 2300 hk.
– De var så få som ville ha den trecylindriga att vi lyckades övertyga nästan alla av dem att köpa V8:an, säger Christian von Koenigsegg, till Top Gear Magazines podcast. 

Koenigseggs nya hyperbil Gemera har erbjudits antingen med en trecylindrig motor på 1400 hk eller en V8-motor tillsammans med elmotorer som ger en total effekt på 2300 hk. Men nu har biltillverkaren ändrat sig och de drygt 300 exemplaren av Gemera som erbjuds kommer enbart att säljas med V8:an.
– Så, enkelt förklarat förvandlades alla Gemera-beställningar till V8:or, säger Christian von Koenigsegg, till Top Gear Magazines podcast. 

Men ifall den trecylindriga motorn skulle vara borta för evigt är inte helt säkert.
– Det är fortfarande intressant och vi jobbar på det. I framtiden kanske vi lanserar den i Gemera i någon typ av version, säger Christian von Koenigsegg, till Top Gear Magazines podcast.

Koenigsegg HV8
Gemera
Gemera

Koenigseggs trecylindriga motor har en effekttäthet på 200 hk/liter. Den erbjuder dessutom en Freevalve-teknologi. Det är en typ av teknik som den svenska biltillverkaren varit pionjärer av. Man ersätter ventilmanövreringen av kamaxeln med elektropneumatiska ställdon som kan öppna och stänga ventilerna snabbare och med större noggrannhet, vilket gör att ventilerna kan öppnas stegvis i motsats till det krökta modet som är typiskt för kammotorer. 

Alla köpare av Gemera har inte gått med på att byta ut sin trecylindriga motor mot en V8:a. En köpare i Sverige kräver 16 miljoner kronor av den bilhandlare som sålde Koenigseggs senaste modell till honom, något vi på Carup skrivit om. Gemera utrustad med V8:an kostar i Sverige cirka 32 miljoner kronor med moms.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester